واردات

واردات کالا از ابتدا تا انتها


ساره بناییان

مطالعه در:

5 دقیقه

یک شنبه 10 تیر 1403

واردات کالا از ابتدا تا انتها

واردات کالا یکی از فعالیت‌های اقتصادی اصلی در هر کشوری به شمار می‌رود که افراد سیاستگذار و دولتی وظیفه دارند با ایجاد قوانین مناسب شرایطی مطلوب را برای این فرآیند مهم فراهم کنند. هدف از وضع قوانین جدید سریع‌تر کردن روند انجام پروسه واردات است که برای راحتی کار بازرگان‌ها و عموم جامعه ضروری خواهد بود. مراحل انجام واردات کالا و جزئیات هر قسمت آن از مسائلیست که بازرگان‌ها می‌بایست اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشند. واردات کالا از گذشته تا کنون یک تلاش اقتصادی قابل توجه بوده که به وسیله جوامع مختلف برای برآوردن نیازها مردم و در جهت منافع آن‌ها انجام شده است. همان طور که می‌دانید برخی از کالاهای تجاری به دلایل مختلف مانند نبودن زیرساخت‌های کافی یا تنوع جغرافیایی سرزمین‌ها در کشور قابل تولید نخواهند بود. این موضوع منجر به هزینه‌های گزاف و قابل توجهی برای تولید داخلی این کالاهای خاص می‌شود. به همین دلیل است که دولت‌ها در پاسخ به این تلاش می کنند تا شرایط لازم را برای تسهیل واردات کالا برای رفع نیازهای جوامع خود ایجاد کنند. بسیاری از کشورها به دلیل نداشتن تولید داخلی برای اقلام خاص، افزایش رقابت، کیفیت برتر محصولات خارجی یا نیاز به تکنولوژی‌های پیشرفته و تنوع بازار، واردات کالا به قلمرو گمرکی خود را ضروری می‌دانند. در ادامه این مقاله مراحله‌های واردات کالا، شرایط، هزینه‌ها، مقررات و نکته‌های مرتبط به آن را بررسی خواهیم کرد.

 

قوانین و مقررات واردات کالا

در حقیقت از واردات کالا می‌توان به عنوان یک اصل مهم برای رفع نیازهای مختلف جوامع و ملت‌ها نام برد. دولت‌ها نیز اهمیت این فعالیت اقتصادی را می‌دانند و با ایجاد قوانین خاص سعی در ساختن شرایط مناسب برای بازرگانان دارند تا تمامی گام‌های فرآیند واردات به صورت صحیح و قانونی انجام شود. به این ترتیب برای هر بازرگان ضروری است که به اصول قانونی و پیچیدگی‌های رویه واردات تسلط کافی داشته باشند و دانش خود را همواره به روز نگه دارند. تسط بر قوانین و کسب آگاهی و دانش به روز در این زمینه به بازرگان‌ها کمک می‌کند تا از بروز هر گونه تخلف یا عوارض قانونی در نتیجه هدر رفتن انرژی و سرمایه آن‌ها جلوگیری خواهد کرد. قانون مقررات صادرات و واردات، آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، قانون و مقررات امور گمرکی، آیین‌نامه اجرایی قانون و مقررات امور گمرکی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی از سری مراجعی است که باید بازرگانان از محتوا و جزئیات آن‌ها باخبر باشند.

 

گام‌های اساسی واردات کالا

۱. بررسی محصول و شناخت بازار

واردات همواره با شناسایی کالاهای خاصی که واردکننده قصد وارد کردن آن‌ها را به بازار دارد و همچنین بررسی بازار هدف آغاز می‌شود. بازرگان یا واردکننده می‌بایست برای درک تقاضا، رقابت و قیمت‌گذاری در بازار انتخابی خود تحقیقات کاملی را انجام دهد.

۲. یافتن تامین‌کننده قابل اعتماد

در مرحله دوم بازرگان یک تامین‌کننده معتبر را پیدا کرده تا کالاهایی که قصد واردات آن را دارد برایش تامین کند. واردکننده در این جا با تامین‌کننده ارتباط برقرار کرده و در مورد شرایط خرید مانند قیمت‌گذاری، مقدار و زمان تحویل مذاکره خواهد کرد.

۳. تامین مالی

واردکننده برای شروع واردات به کشور نیاز دارد منابع مالی مورد نیاز برای واردات، از جمله منبعی برای خرید اولیه کالا، هزینه حمل و نقل، عوارض گمرکی و سایر هزینه‌های مرتبط را تعیین کند. بازرگان برای تامین منابع مالی خود می‌بایست گزینه‌هایی مانند اعتبار اسنادی یا تامین مالی تجارت را بررسی کند و از جریان مالی روان اطمینان حاصل کند.

۴. حمل و نقل کالا

گزینه‌های حمل بین‌الملل شامل حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی است که با در نظر گرفتن مبدا و مقصد یکی از این‌ها یا ترکیبی از روش‌های مختلف توسط خریدار یا فروشنده انتخاب می‌شود.

۵. ترخیص و آزاد سازی کالا از گمرک

آشنایی با مقررات گمرکی کشورهای صادرکننده و واردکننده برای شروع واردات الزامی است. برای آسان‌تر کردن آزادسازی کالا از گمرک مدارکی مانند فاکتور، گواهی مبدا و مجوزهای واردات نیز ضروری به شمار می‌رود.

۶. پرداخت عوارض و مالیات

پرداخت حقوق ورودی، مالیات و هزینه‌های گمرکی برای کالاهای تجاری یکی از مراحل واردات به شمار می‌رود که کسب آگاهی از نحوه محاسبه این‌ها برای بازرگان‌ها واجب است.

۷. کنترل کیفیت

انجام اقدامات لازم برای کنترل کیفیت و اطمینان حاصل کردن از تطابق کالاهای وارداتی با استانداردها و ویژگی‌های کالای تجاری مورد نظر جهت کسب اعتبار و برآورده کردن انتظارات بازار برای واردکننده حیاتی خواهد بود.

۸. مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین با هماهنگی با تامین‌کنندگان، پروسه حمل و نقل، مسئول‌های گمرکی و سایر موارد در واردات الزامی است. ارتباط موثر و به موقع یکی از مهم‌ترین رکن‌های موفقیت در فرآیند واردات به شمار می‌رود.

۹. انطباق با مقررات

به طور مداوم در جریان تغییرات مقررات واردات تجارت به روز باشید و از انطباق کامل اقدامات خود با تمام قوانین قابل اجرا اطمینان حاصل کنید. عدم رعایت می تواند منجر به تاخیر در انجام پروسه واردات، هدر رفتن سرمایه و در نهایت روبرو شدن با عواقب قانونی آن شود.

۱۰. توزیع و بازاریابی

زمانی که کالای شما از گمرک ترخیص شد، می‌بایست به فکر یافتن استراتژی‌های بازاریابی برای آن باشید. به این ترتیب محصول و کالای وارداتی شما به صورت موثر به بازار محلی معرفی و توزیع خواهد شد.

 

طی کردن تمامی مراحل بالا نیاز به داشتن برنامه‌ریزی استراتژیک و اجرای دقیق و صحیح آن است. همچنین یادگیری مستمر، به روز بودن و آگاهی مدام از شرایط در حال تغییر تجارت بین‌الملل، لجستیک و مقررات بازرگانی در این راه کاملا ضروری است. در این راه تجیار با استفاده از تجربه بازرگانان حرفه‌ای و دانش تجارت بین‌‎الملل در تمامی این مراحل همراه شما خواهد بود و با ارائه ابزارهای کاربردی و هوشمند تجارت را برای شما آسان خواهد ساخت.

 

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!