واردات

هامبورگ؛ دروازه آلمان

هامبورگ؛ دروازه آلمان

بندر هامبورگ معروف به دروازه آلمان به جهان بزرگ‌ترین بندر آلمان، دومین شهر بزرگ پس از برلین، هشتمین در اتحادیه اروپا، سومین بندر بزرگ اروپا بعد از روتردام و آنتروپ و پانزدهمین بندر بزرگ دنیاست. مساحت این بندر 7399 هکتار و بیشتر کارهای این بندر از راه انتقال کانتینری انجام می‌شود. هامبورگ یک شهر ایالتی از شانزده ایالت آلمان به شمار می‌رود که بر کرانه رود البه بنا شده است. جالب است بدانید بندر هامبورگ دو برابر از شهر لندن و هفت برابر پاریس، پایتخت فرانسه بزرگ‌تر است. طبیعت تماشایی و بودن تعداد زیادی دریاچه، پارک و محوطه‌های سرسبز موجب شده هامبورگ یک مقصد پرطرفدار در بین توریست‌ها از سراسر دنیا باشد. در کنار همه جاذبه‌های شگفت‌انگیز در هامبورگ وجود کنسولگری‌های فراوان به دلیل ارتباط زیادی که هامبورگ با بقیه دنیا دارد آن را به بندری مهم در حمل و نقل و تجارت تبدیل کرده است. هامبورگ به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت در اروپا می‌تواند انتخابی عالی برای بازرگانانی باشد که مایل به شروع فعالیت‌های تجاری در کشور آلمان هستند محسوب می‌شود به همین دلیل است که تیم تجیار تصمیم گرفته در این مقاله برای شما را از فرصت‌های تجارت در هامبورگ آلمان مطلع کند تا بتوانید از تمام پتانسیل‌های موجود در جهان برای کسب سود و پیشرفت در کسب و کارتان بهره ببرید.

 

تاریخچه

نام باستانی هامبورگ نشان دهنده تاریخ هامبورگ به عنوان یکی از اعضای اتحادیه قرون وسطی هانسی و یک شهر امپراتوری روم مقدس است. قبل از یکی شدن آلمان‌ها در سال 1871 هامبورگ یک ایالت شهری مستقل بود و پیش از 1919 یک جمهوری مدنی تشکیل داده بود که طبق قانون به وسیله طبقه‌ای از اشراف‌زادگان هانستین اداره می‌شد. هامبورگ در طی زمان مصیبت‌های فراوانی مانند آتش‌سوزی، سیل، درگیری‌های نظامی و بمباران‌های جنگ را به خود دیده است و پس از هر کدام از این فاجعه‌ها موفق شده خود را بازسازی و از نو شروع کند.

 

اقتصاد در هامبورگ

قدیمی‌ترین بازار بورس آلمان و پرسابقه‌ترین بانک تجاری جهان یعنی بانک برنبرگ در هامبورگ آلمان قرار دارند. در کنار این‌ها شرکت‌های رسانه‌ای، تجاری، لجستیکی و صنعتی بزرگی مانند شرکت‌های ایرباس، بایرسدورف و یونیلیور نیز در این بندر مستقر هستند. هامبورگ دارای یک مرکز بزرگ علمی، تحقیقاتی و آموزشی بزرگ در اروپا نیز هست که چندین دانشگاه و موسسه دارد. همچنین جالب است بدانید مردم در این شهر از زندگی با کیفیت بالایی برخوردار هستند و در نظرسنجی کیفیت زندگی مرسر در سال 2019 هامبورگ در رتبه 19 در بین شهرهای جهان قرار گرفت. بندر هامبورگ میزبان اصلی جلسات و همایش‌های دانشمندان اقتصاد از جوامع بین‌المللی و نمایندگی‌های کنسولی و دیپلماتیک مانند دادگاه بین‌المللی حقوق دریا، بنیاد EU-LAC، موسسه یونسکو، کنفرانس‌ها و اجلاس‌های سیاسی بین‌المللی چندجانبه مانند اروپا و چین است.

 

تجارت در هامبورگ

هامبورگ را می‌توان اولین پیشگام حقیقی ایجاد مناطق آزاد در جهان دانست. مناطق آزاد تجاری در آلمان مناطق جغرافیایی خاصی هستند که برای شرکت‌های فعال در منطقه، انگیزه‌های اقتصادی فراهم می‌کنند و به طور معمول در نقاط جغرافیایی ویژه برای تجارت مانند بندرهای اصلی، فرودگاه های بین المللی و مرزهای ملی واقع شده‌اند. هامبورگ یکی از بهترین شهر‌های بندری و یکی از زیباترین شهرهای کشور آلمان به شمار می‌رود. این شهر در سال ۸۰۰ میلادی توسط شارلمانی در حقیقت به عنوان نخستین پیشگام حقیقی مناطق تجارت آزاد در دنیای امروز در سال ۱۸۸۸ ایجاد شد.  مساحت بندر حدود ۷۲۰۰ هکتار و دارای ۹۵۰ بندر است. بیش از ۱۵۶ هزار نفر در  هامبورگ به طور مستقیم و غیر مستقیم شاغل هستند که به روند کاری بندر وابسته هستند.

خوب است بدانید هامبورگ بزرگ‌ترین بندر واردات قهوه و بزرگ‌ترین بازار مواد خام داروسازی در اروپا و همچنین بزرگ‌ترین مرکز انبار و تجارت فرش و یکی از مراکز پیشتاز دنیا در زمینه بار زدن و انتقال دریایی کالاهایی مانند چای، قهوه، کاکائو و ادویه‌جات در جهان به شمار می‌رود. این منطقه میزبان متخصصان اقتصاد جهانی و حقوق بین‌الملل، مقر قدیمی‌ترین بورس آلمان و قدیمی‌ترین بانک تجاری جهان، شرکت‌های رسانه‌ای، تجاری، لجستیکی و صنعتی بسیاری نظیر شرکت‌های چندملیتی ایرباس، یونیلیور، بایرزدورف و اوروبیس است. باید اشاره کرد که هامبورگ از تمام قوانین تجارت آزاد از گمرک، عدم عوارض گمرکی، امکانات انبار و ذخیره‌سازی، خدمات ارزش افزوده و خدمات بانکی و بیمه به طور مطلوب برخوردار است.

بازرگانان ایرانی در هامبورگ

در سال 1990 حجم تجارت بندر هامبورگ 61 میلیون تن بود و تا سال 2016 حجم تجارت این کشور بیش از دو برابر شد و به 138.2 میلیون تن رسید . همچنین آمارها نشان می‌دهد در سال 2018 بیش از 135 میلییون تن بار در این بندر جابجا شده است.  در کنار همه این آمارهایی که از روابط تجاری هامبورگ با جهان حاصل شده ایران نیز نقش پررنگی دارد. آلمان و ایران دو کشور با تاریخ تجارت طولانی و روابط نزدیک هستند که بازرگانان می‌توانند از همین روابط و پتانسیل‌های تجاری برای واردات و صادرات بهره ببرند.

 

سخن پایانی

تنوع کالایی بالا و سطح پیشرفت صنعتی آلمان این کشور را به گزینه‌ای جذاب برای واردکنندگان  و مشتریان ایرانی تبدیل کرده است. مانند شروع هر نوع از تجارت واردات کالا از آلمان نیز نیازمند داشتن شناخت از قوانین و مقررات گمرکی و بازرگانی در هر دو کشور است که قبل از دست به کار شدن می‌توانید با استفاده از تجیار این اطلاعات را به دست بیاورید.

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!

ساره بناییان

مطالعه در:

5 دقیقه

تاریخ انتشار:

سه شنبه 16 آبان 1402

تعداد بازدید:

58

اشتراک گزاری