سامانه جامع تجارت ایران

آن چه درباره ثبت سفارش واردات کالا باید بدانید

آن چه درباره ثبت سفارش واردات کالا باید بدانید

 

مقدمه

یکی از اولین و اساسی‌ترین مراحل در واردات کالا به کشور که هر تاجر یا بازرگانی باید به آن را پشت سر بگذارد دریافت مجوز ثبت سفارش است. مجوز ثبت سفارش واردات کالا سندی است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌شود و نشان‌دهنده قانونی بودن واردات کالای مربوطه است. در سال‌های گذشته روند صدور مجوز ثبت سفارش به صورت حضوری طی می‌شد، اما این روزها سازمان توسعه تجارت ایران با راه اندازی یک سایت اینترنتی با نام سامانه جامع تجارت ایران فرآیند ثبت سفارش را برای بازرگانان بسیار راحت کرده است. عدم شناخت کافی از روند انجام ثبت سفارش در این سامانه و امور مربوط به آن موجب می‌شود که فرآیند ثبت سفارش کالای مورد نظر به درستی پیش نرود. همچنین گاهی هزینه‌های این مجوز با جریمه‌های ناشی از عدم آگاهی و اشتباه‌های سهوی همراه می‌شود. بنابراین در این جا به بررسی این فرآیند و مراحل مربوط به آن پرداخته‌ایم تا شما بتوانید با خواندن این مطلب این مرحله مهم و حساس در واردات را با کمترین مشکل بگذرانید.

 

ثبت سفارش واردات کالا چیست؟

به دلیل حساس بودن ثبت سفارش کالا در روند واردات بازرگان‌ها می‌بایست توجه، دقت و زمان کافی برای انجام این کار صرف کنند. در حقیقت بازرگان‌ها با اخذ مجوز ثبت سفارش واردات کالا سندی از نظام بازرگانی کشور دریافت می‌کنند که نشان می‌دهد واردات کالا قانونی بوده و با نظارت سازمان‌های مربوطه انجام می‌شود. به این ترتیب است که اخذ مجوز ثبت سفارش کالا و همچنین دریافت پیش فاکتور از فروشنده اولین قدم در مسیر واردات کالا شناخته می‌شود. در گذشته برای دریافت مجوز ثبت سفارش واردات کالا بازرگان‌ها به سازمان توسعه تجارت مراجعه نموده و پس از ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز به این سازمان مجوز را دریافت می‌کردند. امروزه فرآیند دریافت مجوز ثبت سفارش به صورت کامل تغییر یافته و به شکل کاملا الکترونیک در بستری با نام سامانه جامع تجارت ایران انجام می‌شود. اطلاعات درج شده در ثبت سفارش شامل چگونگی خرید کالا (FOB,CIF,CFR)، شماره پیش فاکتور، نام شرکت متقاضی، تاریخ اعتبار، نوع واردات، نوع قرارداد، مرز ورودی، گمرک مقصد، مبلغ کل پرونده، تاریخ صدور ثبت سفارش، نوع اعتبار ارزی، نوع ارز، تعرفه، نوع کالا و سازمان‌های مجوز دهنده است که در یک برگ سند نوشته می‌شود. در پایان پس از تایید سازمان‌های مربوطه و سازمان توسعه و تجارت یک کد  8 رقمی به کاربر ارائه می‌شود که غیرقابل ویرایش خواهد بود. صاحب کالا یا بازرگان از مجوز ثبت سفارش به عنوان سند مالکیت خود در زمان ترخیص کالا از گمرک استفاده می‌کند. کاربرهای حقیقی و حقوقی می‌توانند به صورت 24 ساعته به سامانه جامع تجارت ایران مراجعه، ثبت نام و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور خود اقدام کنند. خوب است بدانید تمامی پیگیری‌ها در خصوص ثبت سفارش کالاهای تجاری و دریافت تاییدیه‌های لازم در طی این فرآیند از راه این سامانه قابل انجام است و کاربران نیازی به مراجعه حضوری به سازمان‌های مربوطه ندارند.
 

سند ثبت سفارش

 

انواع مجوزهای ثبت سفارش کدامند؟

افراد دارای کارت بازرگانی چه شخص حقیقی باشند و چه حقوقی می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران اقدام به ثبت سفارش جهت واردات کالای خود نمایند. این افراد می‌توانند درخواست خود را برای یکی از انواع مجوزهای ثبت سفارش که شامل خرید از سیستم بانکی، از محل صادرات خود یا دیگران و از محل ارز خود شخص است را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند.

 

زمان استفاده از مجوز ثبت سفارش کالا چقدر است؟

هر شخص حقیقی یا حقوقی که قصد وارد کردن کالایی خارجی به کشور را دارد، در ابتدا لازم است کارت بازرگانی داشته باشد، سپس اقدام به دریافت مجوز ثبت سفارش خواهد کرد. پس از اخذ مجوز ثبت سفارش باید به زمان اعتبار آن نیز دقت کرد. مجوز ثبت سفارش صادر شده اعتباری 6 ماهه دارد که در صورت نیاز می‌توان برای تمدید زمان آن درخواست داد.

 

 مراحل ثبت سفارش واردات کالا کدامند؟

ثبت و دریافت مجوز واردات یا همان مجوز ثبت سفارش کالا می‌بایست توسط شخصی آشنا با امور بازرگانی و فرآیندهای گمرکی انجام شود. برای شروع اخذ مجوز پروسه ثبت سفارش واردات نیاز به اطلاعاتی از کالا مانند کشور مبدا، تولیدکننده خارجی، شرکت کشتیرانی خارجی، گیرنده، مقدار و ارزش کالای وارداتی مطابق با قوانین تعیین شده توسط گمرک خواهید داشت و همچنین در دست داشتن مدارکی مثل کارت بازرگانی، پیش فاکتور، استاندارد اجباری و دریافت شناسه فروشنده در صورت نیاز کالای مورد نظر جامع تجارت الزامی خواهد بود. به طور کلی مراحل ثبت سفارش کالا شامل اقدامات زیر است؛

  1. اخذ پیش فاکتور فروش یا پرفرم
  2. تعیین تعرفه کالای تجاری با استفاده از جستجوگر تعرفه‌ها در تجیار
  3. بررسی ارزش کالا در جستجوگر ارزش‌های گمرکی TSC در تجیار
  4. بررسی اولویت کالایی در تجیار
  5. یافتن مجوزهای مورد نیاز با کمک تجیار ( سپس اخذ مجوزها از سازمان مربوطه)
  6. بارگذاری پروفرما و تکمیل فرآیند ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت ایران  
  7. دریافت تاییدیه سند ثبت سفارش کالا توسط کارشناس‌های مربوطه و دریافت کد 8 رقمی ثبت سفارش
  8. مراجعه به یک شرکت بیمه و دریافت بیمه نامه
  9. اقدام و ارائه ثبت سفارش برای گشایش در بانک واسطه جهت اقدامات مربوط به حواله‌های ارزی
  10. پرداخت هزینه‌های ثبت سفارش کالا به بانک واسطه

 

هزینه‌های ثبت سفارش واردات کالا چقدر است؟

هزینه‌های ثبت سفارش واردات کالا به عواملی مانند نوع کالای وارداتی، حجم و سایر ویژگی‌های این چنینی بستگی دارد. می‌توان گفت به طور کلی هزینه‌های ثبت سفارش بر پایه یکسری قوانین و مقررات تجارت، همچنین قانون و بودجه‌ی مختص به واردات به صورت سالانه تعیین می‌شود. به همین دلیل است که بازرگان، واردکننده کالا یا کارگزارانی که قصد ثبت سفارش واردات کالا را دارند بایستی از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشد.

 

سخن پایانی

همان طور که گفته شد ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور از راه مراجعی که قانون تعیین می‌کند انجام می‌شود. صدور این مجوز از سمت سازمان مربوطه دولتی به شما سندی ارائه می‌دهد که مجوز ورود کالا به کشور خواهد بود. همچنین در ادامه واردات و طی تمامی مراحل گمرکی از ورود تا ترخیص نیز به این سند نیاز خواهید داشت. به همین دلیل است که این مجوز و مسیر دریافت آن از اهمیت زیادی برخوردار است که با داشتن آگاهی و اطلاعات لازم از نحوه انجام کار به درستی پیش خواهد رفت. در این مطلب سعی کردیم نکته‌های مهم در این فرآیند را که بایستی بدانید به شما ارائه کنیم. تجیار با تیمی از کارشناسان با تجربه بازرگانی و ابزارهایی هوشمند تلاش می‌کند طی کردن این مسیر را برای شما آسان و سریع کند.

 

پرسش‌های متداول 

  1. مجوز ثبت سفارش واردات کالا چیست؟
  2. انواع مجوزهای ثبت سفارش کدامند؟
  3. زمان استفاده از مجوز ثبت سفارش کالا چقدر است؟
  4. مراحل ثبت سفارش واردات کالا کدامند؟
  5. هزینه‌های ثبت سفارش واردات کالا چقدر است؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!