سامانه جامع تجارت ایران

حقایقی درباره سامانه جامع تجارت ایران

حقایقی درباره سامانه جامع تجارت ایران

 

مقدمه

به جرات می‌توان گفت همه کسانی که در حوزه بازرگانی و تجارت در ایران مشغول فعالیت هستند از وجود سامانه جامع تجارت ایران خبر دارند و به طور حتم بیشتر این افراد با این سامانه و بخش‌های متنوع آن کار کرده‌اند. در واقع سامانه جامع تجارت ایران یکی از سامانه‌های هوشمند دولتیست که انجام کارهای پیچیده حقوقی و اداری مربوط به تجارت را برای کاربران بسیار آسان ساخته است. سامانه جامع تجارت نوعی واسطه بین بازرگان‌ها و دستگاه‌های دولتی ذی ربط به شمار می‌رود که انجام فعالیت‌های تجاری داخلی و همچنین فرآیندهای بازرگانی در سطح بین‌الملل را سرعت می‌بخشد. در ادامه این مطلب در تجیار به بررسی نقش این سامانه در جامعه بازرگانی ایران و خدمات مربوط به آن خواهیم پرداخت.


سامانه جامع تجارت ایران چیست؟

سامانه جامع تجارت ایران سامانه‌ای است که به منظور آسان ساختن و نظارت بر نظام بازرگانی و تجارت ایران توسط دولت ابداع شده است. این سامانه مهم تمامی فعالیت‌های بازرگانی در حوزه‌های تجارت داخلی و خارجی را شامل می‌شود. سامانه جامع با آدرس اینترنتی WWW.NTSW.IR برای عموم افراد قابل دسترس است. جالب است بدانید منظور از NTSW در آدرس سامانه جامع تجارت ایران عبارت National Trade Single Window یا به زبان فارسی همان پنجره واحد تجارت است. این سامانه یک سیستم الکترونیکی به شمار می‌رود که برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای بازرگانی، کاهش پیچیدگی‌‌های اداری و حقوقی، کم شدن فساد اداری و ایجاد شفافیت در این زمینه ایجاد شده است. مسیرهای قانونی واردات و صادرات در ایران دشواری‌های فراوانی دارد که راه‌اندازی سامانه جامع تجارت به ساده کردن این پروسه‌ها و کاهش ابهامات موجود کمک زیادی کرده است. سامانه جامع تجارت خدمات متفاوتی در زمینه‌های مختلف مانند تشریفات گمرکی، نامه نگاری‌های اداری، ارسال اسناد و مدیریت مالی پرونده‌های تجاری ارائه می‌دهد. خدمات اصلی این سامانه بخش‌های تجارت فرامرزی و تجارت داخلی است. قسمت تجارت فرامرزی به 4 بخش عملیاتی شامل عملیات تجاری، عملیات ارزی، عملیات لجستیک بین‌المللی و لجستیک داخلی تقسیم می‌شود. عملیات تجاری شامل اخذ مجوزهای مربوط به واردات و ثبت سفارش کالا است. برای انجام این مراحل واردکننده ابتدا می‌بایست کالایی را از کشوری خارجی انتخاب و مجوزهای لازم برای وارد کردن آن به کشور را از سازمان‌های ذی ربط دریافت کند. عملیات ارزی به معنای اعلام منشا ارز و شروع عملیات ارزی است. جهت انجام این عملیات وارد کننده می‌بایست منشا ارز مورد نظر خود را برای واردات مشخص و اقدام‌های مربوط به عمیلیات ارزی را انجام دهد. عملیات لجستیک بین‌المللی از دیگر خدمات سامانه جامع تجارت است که به معنای حمل و نقل کالا در سطح بین‌المللی است. برای گذراندن این مراحل واردکننده باید قراردادی با یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی را ارائه کند. عملیات لجستیکی داخلی در مقابل نوع خارجی آن برای حمل و نقل داخلی کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این جا بازرگان با یک شرکت حمل و نقل داخلی قراردادی خواهد بست. هر یک از این خدمات و عملیات‌ها پروسه مخصوص به خود را دارد که بایستی به وسیله واردکننده به درستی انجام شود. در صورتی که هر یک از این عملیات‌ها به درستی انجام نشود، واردکننده با مشکلات و چالش‌های متفاوتی روبرو خواهد شد.

 

مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت چیست؟

هدف از ابداع سامانه جامع تجارت ایران بالا بردن سرعت در انجام امور تجاری، کاهش هزینه‌های مرتبط با فرآیندهای بازرگانی، شفاف کردن روند فعالیت‌های تجاری و مبازره با قاچاق، احتکار و فسادهای دیگر مربوط به تجارت بوده است. به انجام رساندن فرآیندهای تجاری به صورت الکترونیکی موجب تسهیل و تسریع این امور و در کنار آن با حذف نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه‌های دولتی باعث کاهش هزینه‌های مرتبط با تجارت شده است. همچنین سامانه جامع تجارت ایران با ضبط و ثبت اطلاعات تجاری در یک سیستم واحد مسیر طی شده در انجام فعالیت‌های تجاری را شفاف می‌کند.

 

سامانه جامع تجارت ایران چه کاربردهایی دارد؟

خدمات سامانه جامع تجارت ایران شامل سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سامانه شناسه کالا، سامانه سنجش اعتبار و رتبه‌بندی اعتباری، سامانه جامع حمل و نقل و پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما است که در ادامه هرکدام را جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 

  • سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا

سامانه جامع انبارها با هدف ساماندهی و یکسان سازی اطلاعات انبارهای مختلف در کشور و آسان کردن فرآیندهای الکترونیکی از جمله صدور بارنامه آنلاین و بیمه آتش سوزی ایجاد شده است که با ارائه اطلاعات دقیق و کاملاً به روز از موقعیت کالاها در انبارهای کشور نقش مهمی را در مبارزه با قاچاق و احتکار بازی می‌کند. همچنین ثبت و نگهداری اطلاعات انبارها در این سامانه این امکان را به دولت می‌دهد تا نظارت دقیق‌تری بر فعالیت‌ انبارهای کشور داشته باشد و از این راه از ورود کالاهای قاچاق یا احتکار شده را به بازار جلوگیری خواهد کرد.

 

  • سامانه شناسه کالا

سامانه شناسه کالا برای شناسایی و طبقه‌بندی کالاهای وارداتی و تولیدی در داخل کشور استفاده می‌شود. این سامانه نقش مهمی در تجارت بین‌المللی دارد و به آسان‌تر کردن فرآیندهای تجاری، کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت در این زمینه کمک می‌کند.

 

چطور شناسه کالای مورد نظر خود را دریافت کنیم؟

تمام واردکنندگان و تولیدکنندگان کالا برای دریافت شناسه کالا می‌بایست در سامانه جامع تجارت ثبت نام و پس از آن نسبت به احراز صلاحیت خود در این سامانه اقدام کنند. احراز صلاحیت فرآیندی است که طی آن اطلاعات و مدارک شرکت یا شخص حقیقی توسط سامانه جامع تجارت بررسی می‌شود.

 

  • سامانه سنجش اعتباری و رتبه‌بندی اعتباری

اعتبار بازرگانان به وسیله اطلاعاتی مانند سوابق مالی، سابقه چک برگشتی، سابقه اقساط، سابقه بیمه و سابقه مالیاتی به وسیله سامانه سنجش اعتباری و رتبه‌بندی اعتباری ارزیابی می‌شود. اطلاعات مورد نیاز برای ارزیابی از منبع‌های مختلفی از جمله بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌های دولتی جمع آوری می‌شود. سامانه سنجش اعتباری و رتبه‌بندی اعتباری پس از انجام ارزیابی به بازرگان‌ها اعتباری می‌دهد. رتبه اعتباری هر بازرگان براساس شاخص‌های متفاوتی نمایش داده می‌شود و نشان‌دهنده اعتبار هر بازرگان است.

 

  • سامانه جامع حمل و نقل

سامانه جامع حمل و نقل با هدف تسهیل و نظارت بر حمل و نقل کالاهای تجاری در کشور ایجاد شده که امکان ثبت و پیگیری سفارش‌های حمل و نقل، صدور بارنامه الکترونیکی، پرداخت کرایه حمل و نقل و دریافت خدمات بیمه را فراهم می‌کند. از مزایای استفاده از سامانه جامع حمل و نقل می‌توان به تسهیل فرآیند، کاهش هزینه‌ها و افزایش شفافیت در حمل و نقل اشاره کرد. این سامانه خدماتی مانند ثبت سفارش حمل و نقل، صدور بارنامه الکترونیکی، پرداخت کرایه حمل و نقل، دریافت خدمات بیمه و پیگیری سفارشات حمل و نقل را به کاربران ارائه می‌کند.

 

  • پرتال ارزی یا نظام یکپارچه معاملات ارزی نیما

پرتال ارزی سامانه‌ای اساسی و مهم است که نقش موثری در آسان کردن و نظارت بر معامله‌های ارزی در کشور ایفا می‌کند. برای کار کردن با این پرتال بایستی در سامانه جامع تجارت ایران دارای حساب تجاری باشید. استفاده از پرتال ارزی مزایای متعددی برای کاربران داشته و به بهتر کردن فضای کسب و کار کمک فراوانی کرده است. پرتال ارزی خدماتی مانند ثبت سفارش‌های ارزی، پرداخت و دریافت ارز، مدیریت حساب‌های ارزی و پیگیری وضعیت سفارشات ارزی را به کاربران ارائه می‌کند.

 

چه کسانی می‌توانند در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنند؟

یکی از راه‌ کارهایی که دولت برای سرعت بخشیدن به کارهای اداری در نظر گرفته، ایجاد سامانه‌های جامع مانند سامانه جامع تجارت ایران است. سامانه جامع تجارت ایران یکی از سامانه‌های مهم برای سریع‌تر کردن کارهای مربوط به صادرات و واردات است که فعالیت‌های تجاری بین‌المللی و ارتباط با بازرگانان با یکدیگر را ممکن ساخته است. کاربران در صورت دسترسی به اینترنت می‌توانند به صورت شبانه‌روزی کار خود را به صورت آنلاین دنبال کنند. خوب است بدانید سامانه جامع تجارت ایران برای در جلوگیری از سرپیچی از قوانین و بروز تخلف‌های گوناگون، واردات غیر معتبر و پخش شدن اخبار و آمار اشتباه نقش پررنگی دارد. افراد مجاز برای ثبت نام در این سامانه شامل تمامی افراد حقیقی و حقوقی دارای مدارک لازم و اعلام توسط سازمان مربوطه هستند.

 

چگونه در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت با استفاده از مرورگر خود به آدرس WWW.NTSW.IR بروید و گزینه ثبت نام را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید ثبت نام کاربران ایرانی و خارجی به صورت متفاوتی انجام می‌شود. کاربران ایرانی با انتخاب گزینه ثبت نام نیاز به پر کردن فرمی شامل کد ملی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، کد پستی محل سکونت، پست الکترونیک، تصویر پرسنلی، نام کاربری و رمز عبور است.

 

پرسش‌های متداول

  1. سامانه جامع تجارت ایران چیست؟
  2. مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت چیست؟
  3. سامانه جامع تجارت ایران چه کاربردهایی دارد؟
  4. چطور شناسه کالای مورد نظر خود را دریافت کنیم؟
  5. چه کسانی می‌توانند در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنند؟
  6. چگونه در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنیم؟

 

 

 

 

 

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!