نرخ ارز ها

همه چیز درباره ارز دولتی

همه چیز درباره ارز دولتی

مقدمه

بازار ارز در ایران چند نرخ دارد که هر کدام از آن‌ها دارای با شرایط و کاربرد متفاوتی عرضه و استفاده می‌شود. یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین ارزها که برای عموم مردم قابل استفاده است ارز دولتی است. با توجه به وجود تقاضای بالا برای این نوع ارز قصد داریم به سوالات رایج در مورد این پیرامون از جمله «ارز دولتی چیست» و «چه کسانی ارز دولتی می گیرند» پاسخ خواهیم داد.

ارز دولتی چیست؟

ارز دولتی یا ارز مبادله‌ای همان ارزی است که به هر ایرانی به صورت سالیانه تعلق می‌گیرد. نرخ ارز دولتی نسبت به سایر انواع ارز که در بازار موجود است کمترین قیمت را دارد و به تشخیص بانک مرکزی برای کنترل نوسان‌ها و تغییرات ارزی تعریف شده است. طبق آخرین اخبار و اعلامیه‌های رسمی به هر فرد ایرانی سالیانه 2000 یورو تعلق می‌گیرد که روش پرداخت آن به صورت واریز به حساب ارزی است. خوب است بدانید حساب ارزی شخص باید به مدت 6 ماه باز بماند و لازم است 100 دلار در آن موجود باشد.

چه کسانی ارز دولتی می گیرند؟

ارز دولتی با هدف تامین ارز برای کالاها و امور ضروری در نظر گرفته شده است. این ارز به کسانی مانند واردکنندگان کالاهای دولتی، واردکنندگان کالاهای اساسی مورد نیاز بخش خصوصی، مسافران و ماموران دولت و دانشجویان خارج از کشور، تامین‌کنندگان محصولات کشاورزی و صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و فولاد تعلق می‌‎گیرد.

چطور ارز دولتی بخریم؟

هر فرد ایرانی برای دریافت سهیه 2000 یورویی سالانه خود باید یک حساب در بانک ملی افتتاح کرده و سپس در اپلیکیشن ایوا ثبت نام کند. پس از افتتاح حساب ارزی به شعبه ارزی بانک مراجعه و شماره شبا حساب ارزی بگیرد. در مرحله بعد فرد با در درست داشتن شماره شبا می‌تواند به صرافی مراجعه کرده و هزینه خرید ارز را پرداخت کند. صرافی نیز با دریافت مبلغ معادل ارزی، ارز را به حساب ارزی متقاضی منتقل خواهد کرد.

تفاوت ارز دولتی و ارز آزاد

بازار ایران دارای چند نوع ارز با نرخ‌های متفاوت است که با مقاصد مخصوص به خود وارد بازار می‌شوند. بزرگ‌‎ترین تفاوت بین ارز دولتی و ارز آزاد در نرخ ارزهای دولتی و آزاد است. تفاوت دیگر در روش‌های دسترسی به آن‌هاست. برای معامله ارزهای آزاد شما به راحتی می‌توانید به صرافی‌ها مراجعه و ارز آزاد خرید و فروش کنید اما برای معاملات ارز دولتی هر فرد حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند به راحتی اقدام کند و دارای دستورالعمل و شرایط ویژه‌ای است.

سخن پایانی

این روزها در بازار ایران همواره شاهد چند نرخی بودن قیمت ارز هستیم. در سال‌های پیش نیز با توجه به تغییرات فراوان ارز در بازار چندین نوع ارز با نرخ‌های گوناگون تعریف شده است. ارز دولتی یکی از ارزهای رایج و پرطرفدار بازار این روزهاست که توسط بانک مرکزی ارزش‌گذاری و در موارد خاص مصرف می‌شود. ارز دولتی با دیگر ارزهای بازار آزاد، ‌ارز نیمایی و ارز مسافرای تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در قیمت، جامعه هدف، نحوه تامین و نوع اختصاص دیده می‌شود. در این مقاله به تعریف ارز دولتی و کاربردهای آن پرداختیم. همچنین به این سوال رایج که «چه کسانی ارز دولتی می گیرند» نیز پاسخ دادیم.

 

پرسش‌های متداول

  1. ارز دولتی چیست؟
  2. چطور ارز دولتی بخریم؟
  3. ارز دولتی و ارز آزاد چه تفاوتی دارند؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!