نرخ ارز ها

قیمت ارز گمرکی؛ فرصتی برای تجارت

قیمت ارز گمرکی؛ فرصتی برای تجارت

ارز گمرکی یکی از مهم‌ترین ابزارها در تجارت بین‌الملل است و اطلاع از آن برای بازرگانان اهمیت فراوانی دارد. قیمت ارز گمرکی تعیین کننده میزان حقوق ورودی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی و صادراتی است. بنابراین تاجران برای محاسبه و پرداخت هزینه‌های صادرات یا واردات کالاهای خود به اطلاع از نرخ ارز گمرکی همان روز نیاز خواهند داشت.

قیمت ارز گمرکی چیست؟

قیمت ارز گمرکی نرخی است که برای محاسبه عوارض و هزینه‌های گمرکی کالا به کار می‌رود. در حقیقت نرخ ارز گمرکی در محاسبات مالیاتی، عوارض گمرکی و سایر هزینه‌ها نقش دارد و در تمامی پروانه‌های گمرکی متعلق به کالاهای وارداتی یا صادراتی درج می‌شود.

ارز گمرکی و ارز آزاد چه تفاوتی با هم دارند؟

نرخ ارز آزاد نرخی است که برای خرید و فروش ارز در بازار آزاد و رایج کشور به وسیله بانک‌ها و صرافی‌ها استفاده می‌شود. این نرخ بر پایه عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود و دارای تغییرات و نوسانات لحظه‌ای است. از سوی دیگر قیمت ارز گمرکی نرخی است که برای تعیین قیمت ارز در گمرک به کار می‌رود و به طور معمول دچار تغییرات آنی نمی‌شود.

قیمت ارز گمرکی چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق ماده ۱۴ قانون امور گمرکی مبنای نرخ ارز جهت محاسبات گمرکی همان نرخ رسمی ارز می‌باشد که توسط بانک مرکزی ایران همه روزه اعلام و ابلاغ می‌شود. به این ترتیب تفاوتی ندارد کالا با چه نوع ارزی خریداری شده است، محاسبات گمرکی تنها بر اساس نرخ رسمی ارز گمرکی انجام خواهد گرفت. جالب است بدانید به دلیل این که نرخ ارز بانک مرکزی ممکن است دچار تغییرات شود، معیار دریافت حقوق و عوارض گمرکی نرخ ارز گمرکی در روز تسلیم اظهارنامه است. بانک مرکزی به منظور تثبیت قیمت‌‌ها و کنترل نوسانات به صورت هفتگی جدولی تحت عنوان برابری نرخ ارزهای رایج منتشر می‌کند.

مزایا و معایب استفاده از ارز گمرکی

اطمینان از صحیح بودن محاسبه هزینه‌های گمرکی متعلق به واردات و صادرات کالا، افزایش شفافیت در تعیین هزینه‌های مربوط به واردات و صادرات کالا، کاهش احتمال رخ دادن اشتباهات محاسباتی در بدست آوردن هزینه‌ها و بنابراین سریع‌تر شدن فرآیند ترخیص کالا از مزایای استفاده از ارز گمرکی به شمار می‌رود. معایب استفاده از گمرکی بسیار کمتر از فواید آن است. بیشتر اوقات معایب استفاده از ارز گمرکی مربوط به روش محاسبه و ایجاد تاخیری جزئی در ترخیص کالاست که در مقابل مزایای کاربردی آن قابل چشم‌پوشی است.

 

پرسش‌های متداول

  1. قیمت ارز گمرکی چیست؟
  2. ارز گمرکی و ارز آزاد چه تفاوتی با هم دارند؟
  3. نرخ ارز گمرکی چگونه محاسبه می‌شود؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!