ارزش گمرکی

همه چیز درباره ارزش کالا در گمرک

همه چیز درباره ارزش کالا در گمرک

یکی از مفاهیم مهمی که در فرآیند تجارت کالا وجود دارد ارزش کالای تجاری و تعیین آن است. ارزش کالا باید طوری تعیین شود که بازرگانان به سود خوبی برسند و هم زمان کالا نیز با ارزش واقعی خودش روانه بازار شود. کارشناس‌های فراوانی در زمینه تعیین ارزش کالا فعالیت می‌کنند و چالش‌های این کار را به خوبی می‌شناسند. در این مطلب سعی داریم به تعریف ارزش گمرکی و روش‌های تعیین آن بپردازیم.

ارزش گمرکی کالا چیست؟

ارزش گمرکی کالا برابر است با تمام هزینه‌های یک کالای وارداتی یا صادراتی برای رفتن به مبدا مورد نظر. این هزینه‌ها شامل بهای خرید کالا، هزینه‌های حمل، هزینه بیمه و هزینه‌های مربوط به افتتاح حساب می‌شود. میزان ارزش کالا به عواملی مانند کیفیت، محل تولید، مبدا و مقصد کالا بستگی دارد. بنابراین تعیین ارزش گمرکی کالا برای بازرگانان موضوع مهمی به شمار می‌رود که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. در این راستا برای تعیین ارزش کالای وارداتی و مقابله با کم اظهاری سیستمی با نام نظام کدگذاری یکتای کالا راه‌اندازی شده است. این سیستم برای هر ردیف تعرفه کالا یک کد چهار رقمی تعریف کرده است که به آن کد شناسه ارزش کالا می‌گویند. شناسه ارزش کالا جهت تعیین ارزش کالاهای وارداتی پیش‌بینی شده است.

ارزش گمرکی کالا چگونه تعیین می‌شود؟

برای تعیین ارزش گمرکی کالا بایستی ابتدا به ماهیت مفهوم ارزش و عوامل موثر در میزان ارزش گمرکی کالا بپردازیم. نوع کالا، قیمت تجاری کالا، محل تولید و نوع حمل و نقل کالا تا ممقصد از جمله این عوامل هستند. در ادامه این مطلب به تعدادی از آن‌ها اشاره کردیم.

نوع کالا: نوع کالا از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در تعیین ارزش و تعرفه گمرکی به شمار می‌رود. برای مثال برخی کالاها مانند محصولات کشاورزی، صنایع دستی و مصنوعات فلزی دارای تعرفه‌های خاص هستند که در تعیین ارزش آن‌ها نقش پر رنگی خواهد داشت.

قیمت تجاری کالا: قیمت کالا به عنوان یک فاکتور اصلی در تعیین کردن ارزش گمرکی کالا به حساب می‌آید. در حقیقت قیمت کالا پایه و اساس محاسبه مالیات‌ها و عوارض گمرکی است. به همین دلیل تعیین صحیح قیمت کالا یکی از چالش‌های حساس در فرآیندهای تجاری در نظر گرفته می‌شود. برای تعیین قیمت کالا در گمرک روش‌های متفاوتی وجود دارد که در مطالب آینده در بلاگ تجیار به آن‌ها می‌پردازیم.

محل تولید کالا: کشور سازنده کالا در محاسبه ارزش گمرکی یک عامل مهم است. برخی از کالاهای ساخته شده در کشورهای خاص به دلیل برخورداری از تکنولوژی بالا، شهرت برند و سطح بالای استاندارها دارای ارزش بسیار بالاتری هستند. به این ترتیب ارزش‌ بیمه و مبلغ آن را نیز بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهند. به طور کلی مبدأ کالا دارای اثر بالایی در تعیین ارزش و تعرفه کالاست. با توجه به این که کالا ساخت داخل یا خارج کشور است قوانین و ضوابط مختلفی در نظام گمرکی به کار می‌رود.  

نوع حمل و نقل: نوع حمل و نقل در واقع همان نوع وسیله حمل و نقل برای انتقال کالا از یک کشور به کشور دیگر است که در محاسبات گمرکی تأثیر به سزایی دارد. نوع وسیله حمل و نقل شامل هواپیما، قطار، کشتی، کامیون و مانند این‌ها می‌شود.

روش ارزش‌گذاری: در تعیین ارزش کالای تجاری روش‌های متفاوتی مانند روش تعادل نقدینگی، روش بازخورد بازار و روش هزینه وجود دارد که بسته به روشی که برای تعیین ارزش انتخاب می‌شود ارزش کالای صادراتی یا وارداتی متفاوت خواهد بود.  

بیمه: آسیب دیدن، ضایع شدن یا تأخیر در تحویل از سری ریسک‌ها و خطراتی است که کالای تجاری را تهدید می‌کند. برای حفاظت کالا در برابر این خطرات و حفظ سرمایه صاحبان کالا از بیمه استفاده می‌کنند. به این ترتیب در صورت بروز هرگونه خسارت یا ضایع شدن کالا در حین حمل و نقل صاحب کالا می‌تواند از شرکت بیمه درخواست جبران خسارت کند.  

هزینه‌های افتتاح حساب: برای اخذ مجوزهای لازم جهت صادرات یا واردات به افتتاح حساب و ایحاد حساب کاربری در سامانه گمرک نیاز خواهید داشت. همچنین با داشتن دسترسی به سامانه رسمی گمرک، شرکت‌ها قادر به دسته بندی استاندارد کالاهای خود هستند و بسته به نوع کالا، تعرفه گمرکی را مشخص می‌کنند.

سیف چیست؟

یکی از شرایط تجارت بین‌الملل یا همان اینکوترمز سیف یا CIF (COST INSURANCE FREIGHT) است که هزینه‌هایی مانند بسته‌بندی، بیمه و حمل و نقل را در بر می‌گیرد. شناخت مفهوم سیف کمک فراوانی به درک ارزش گمرکی کالا و تعیین آن خواهد کرد. اصطلاح سیف برای تعیین مسئولیت و هزینه‌های مربوط به حمل و نقل کالا از فروشنده به خریدار کاربرد دارد و طبق آن فروشنده مسئول هزینه‌ها و ریسک‌های مربوط به حمل و نقل کالا تا رسیدن به مقصد پایانی است. استفاده از شرایط سیف تأثیر زیادی در ارزش گمرکی دارد. برای مثال در سیف اطلاعات مورد نیاز گمرک برای ارزش‌گذاری کالا براساس اسناد تایید شده توسط بانک در اختیار گمرک قرار می‌گیرد.

چطور ارزش کالای خود را پیدا کنیم؟

یکی از راه‌های یافتن ارزش گمرکی کالا مراجعه به سامانه الکترونیکی شناسه ارزش کالا (TSC) است. این سامانه برای شناسایی و ردیابی ارزش کالا طراحی و ایجاد شده است. بنابراین برای درک مفهوم ارزش و روش‌های تعیین آن نیاز دارید با این سامانه نیز آشنایی داشته باشید. سامانه شناسه ارزش کالا یا همان TSC به وسیله تکنولوژی‌های مختلف مانند بارکد اطلاعات متعلق به هر کالا را ثبت و ذخیره می‌کند. با استفاده از این سامانه بازرگانان، تولیدکنندگان یا توزیع‌کنندگان می‌توانند به اطلاعات مربوط به هر کالا را دسترسی داشته باشند. برای استفاده از این سامانه باید به وب سایت گمرک مراجعه وسپس با وارد کردن شناسه گمرکی کالا، به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.

سریع‌ترین راه یافتن ارزش گمرکی کالا

اگر تا به امروز برای جستجوی ارزش کالاهای وارداتی به سامانه‌های رایج مراجعه می‌کردید، به طور حتم با کندی سرعت و پیچیدگی‌های فرآیند جستجو در این سامانه‌ها مواجه شده‌اید. در کنار این سامانه‌ها و روش‌های قدیمی یافتن ارزش و تعرفه گمرکی استفاده از جستجوگر حرفه‌ای ارزش‌های گمرکی تجیار این روزها در بین بازرگانان بسیار رایج و پرطرفدار است. سیستم جستجوی هوشمند و پرسرعت استعلام ارزش گمرکی کالا در تجیار تعیین ارزش را برای بازرگانان به یک کار ساده و آسان تبدیل کرده است. در تجیار بازرگانان می‌توانند تنها با وارد کردن نام کالا بدون نیاز به کد تعرفه یا هر چیز دیگر به دقیق‌ترین ارزش‌ها و مشخصات فنی در کم‌ترین زمان ممکن بدون هیچ مشکلی مانند کندی سرعت با قطعی سیستم دست پیدا کنند. شما می‌توانید همین حالا به صورت رایگان در تجیار ثبت‌نام و از این امکان فوق‌العاده آن استفاده کنید.

پرسش‌های متداول

  1. ارزش گمرکی چیست؟
  2. سیف چیست؟
  3. ارزش گمرکی کالا چگونه تعیین می‌شود؟
  4. چطور ارزش کالای خود را پیدا کنیم؟
  5. سریع‌ترین راه یافتن ارزش گمرکی کالا چیست؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!