صادرات

عراق؛ بهشت بازرگانان ایرانی

عراق؛ بهشت بازرگانان ایرانی

بازار عراق یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف تجار ایرانی به شمار می‌رود و مزایای فراوانی برای بازرگانان اهل ایران در تجارت با این کشور وجود دارد. شرایط اقلیمی، میزان جمعیت، مصرف گرا بودن عراقی‌ها، داشتن ذائقه و سلیقه‌ای مشابه با ایرانیان و حضور میلیون‌ها نفر مسافر از سراسر جهان به دلیل واقع شدن مکان‌های زیارتی در این خطه فرصت‌های زیادی را برای صادرات کالا به عراق از ایران به وجود آورده است. با وجود اینکه بازار صادرات کالا به عراق از کشورهایی مانند امریکا، ترکیه، امارات و چین بسیار گرم و پر رونق است، اما این کشور به دلیل داشتن مرزی گسترده با ایران و روابط نزدیک مردم دو کشور در این مرز هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌های صادراتی برای بازرگانان ایرانی محسوب می‌شود.

صادرات کالا به عراق را از کجا آغاز کنیم؟

یکی از مهمترین اقداماتی که باید قبل از شروع صادرات کالا به عراق انجام دهید، بررسی دقیق بازارهای این کشور است. به دست آوردن اطلاعاتی مانند تقاضا، رقابت، قیمت‌ها، الزامات قانونی و فرهنگی، عرف بازار و افراد کلیدی به شما در زمینه دستیابی به استراتژی مناسب برای ورود به بازار رقابتی عراق کمک شایانی می‌کند. لازم است بدانید برای موفقیت در بازار عراق، نیاز دارید استراتژی بازاریابی مناسبی را اتخاذ کنید. این استراتژی باید شامل تبلیغات، فروش، روابط عمومی، شبکه‌سازی و برنامه‌ریزی مناسب برای ورود باشد. همچنین در نظر داشته باشید که فرهنگ و روش‌های بازاریابی در هر کشور ممکن است متفاوت باشد و باید با توجه به همان کشور به آن تناسب بخشید. استفاده از شبکه‌های تجاری و برقراری روابط با مشتریان، توزیع‌کنندگان، عرضه‌کنندگان و سایر اعضای شبکه تجاری می‌تواند برای شما پیشرفت بزرگی در صادرات کالا به عراق به دنبال داشته باشد. علاوه بر این شرکت در نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها، مراسم تجاری و جلسات شبکه‌سازی می‌تواند به شما این امکان را بدهد که با افراد کلیدی در صادرات آشنا شوید و روابط تجاری برقرار کنید.

چه کالایی را به عراق صادر کنیم؟

برای شروع صادرات کالا به عراق علاوه بر تولیدکننده بودن، می‌توان با کسب مهارت‌های مختلفی مانند مترجمی، دیجیتال مارکتینگ، بروکری، بازاریابی و لجستیک می‌توان فرآیند تجارت را برای تولید کننده‌ها آغاز کرد. طبق آخرین گزارش‌های رسمی گمرک ایران ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی از ایران به عراق در دو ماه آغازی سال 1402 به بیش از 2 میلیارد دلار رسیده است. در حال حاضر بیشترین سهم صادرات به عراق به محصولات پلاستیکی، پارچه، پوشاک و کلاه، مصالح ساختمانی، محصولات چوبی، محصولات کشاورزی، لوازم پزشکی و انواع داروها تعلق دارد. خوب است بدانید مواد غذایی همواره یکی از بهترین گزینه ها برای صادرات به عراق است به این دلیل که نیاز به مواد غذایی زمان خاصی ندارد و در صورت صدور کالای رقابتی با کالای امریکا، چین، یا ترکیه می‌توان صادرات محصولات خود را افزایش داد. علاوه بر این به دلیل افزایش جمعیت و حضور فراوان مسافران در عراق، این کشور به بازسازی ساختمان ها، بازار ها و ساخت هتل‌ها نیازمند است و این فرصتی بی نظیر برای صادرات مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک، انواع سیمان و محصولات پلاستیکی است.

سخن پایانی

صادرات کالا یکی از سودآورترین فعالیت‌های تجاری در سراسر دنیاست. صادرات کالا به عراق نیز به دلیلی وجود معابر مرزی، گمرکات فراوان، نزدیکی فرهنگ مردمان دو کشور و امکان حمل و نقل سریع و کم هزینه یک فرصت فوق‌العاده برای بازرگانان ایرانی است. با این حال صادرات نیز مانند تمامی انواع تجارت نیازمند آگاهی‌های بسیار و بهره‌مندی از آموزش‌ و ابزارهای به روز است زیرا که بزرگترین مانع در فرآیند صادرات نداشتن دانش و اطلاعات مورد نیاز است. بنابراین لازم است قبل از شروع هر فعالیت صادراتی، مطمئن شوید که منابع مالی و مدیریت مالی شما برای صادرات کافی است. همچنین، قوانین و مقررات مربوط به صادرات کالا به عراق را به خوبی بشناسید. پس از آن می‌توانید با کمک بانک آمار و اطلاعات صادراتی در تجیار تنها با جستجوی نام کالای خود به تمامی ارزش‌های صادراتی و مصوبه‌های مربوط به آن تنها با یک کلیک دست پیدا کنید.

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!