نرخ ارز ها

نرخ ارز چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

نرخ ارز چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

مقدمه

این روزها سرمایه‌گذاری در بازار ارز جایگاه خوبی بین مردم پیدا کرده است و به جرات می‌توان گفت یکی از پرطرفدارترین روش‌های سرمایه‌گذاری در جهان است. با این حال بهتر است به این نکته توجه کنید که چون سرمایه‌گذاری با هدف کسب سود بیشتر در آینده انجام می‌شود، همیشه با مقداری ریسک همراه است و احتمال دارد با انجام یک سرمایه‌گذاری نادرست، نه تنها هیچ درآمدی کسب نکنید، بلکه سرمایه شما نیز بی ارزش شود. بنابراین اگر مایلید در بازار ارز سرمایه‌گذاری کنید ابتدا باید با قواعد و ویژگی‌های این بازار آشنا باشید. پاسخ به سوالاتی « مثل نرخ ازر چیست»، « نرخ ارز چگونه تعیین می شود» و « چرا نرخ ارز بالا می رود» از اصلی‌ترین اطلاعات است که در این راه بایستی بدانید.

نرخ ارز چیست؟

نرخ ارز همان عدد یا رقمی است که ارزش پول یک کشور را نسبت به کشورهای دیگر تعیین می‌کند. قیمت ارز یا همان نرخ آن به طور معمول با دو راه تعریف می‌شود. در روش اول پول ملی کشور به عنوان پول اصلی یا پایه و پول واریز به عنوان پول متغیر معرفی و حساب می‌شود و در راه دوم درست عکس روش اول، پول واریز پول اصلی است و پول ملی کشور تغییر می‌کند.

پول با ارز چه تفاوتی دارد؟

برای درک بهتر تفاوت پول با ارز می‌توان به تفاوت‌های ساده میان این دو مفهوم اشاره کرد. در ابتدا خوب است بدانید حساب‌های آنلاین و چک‌ها همه از نوع پول هستند اما همین که تبدیل به سکه و اسکناس شوند از ارزها به شمار می‌روند. تفاوت دیگر ارز با پول تفاوت میان روش حمل و نقل این دو است. حمل پول خیلی آسان‌تر از ارز است و شما می‌توانید به راحتی پول را همراه خودتان هر جایی داشته باشید اما ارزها این گونه نیستند. همچنین در خرید با پول شما محدودیتی ندارید اما برای معامله با ارز باید اطمینان داشته باشید که ارز در حال گردش است.

نرخ ارز چگونه تعیین می شود؟

قبل از پاسخ به سوال « نرخ ارز چگونه تعیین می شود» باید بدانید نرخ ارزها با یکدیگر متفاوتند و هر کدام با روش خاص خود تعیین می‌شوند. در این قسمت انواع نرخ ارز را برای شما تعریف خواهیم کرد.

  • نرخ ارز حقیقی

نسبت نرخ‌های خارجی به نرخ‌های داخلی بر حسب یک پول واحد را نرخ ارز می‌گویند.

  • نرخ ارز موثر اسمی

ارزش پول یک کشور بر حسب معدل وزنی از پول سایر کشورها را نرخ ارز موثر اسمی می‌گویند. این نوع نرخ ارز با نام نرخ ارز با وزن تجاری نیز شناخته می‌شود.

  • نرخ ارز موثر حقیقی

تقسیم یک میانگین وزنی از سبد کالایی کشورهای طرف تجارت بر حسب پول ملی نسبت به قیمت آن در کشور را از نرخ ارز موثر حقیقی به دست می‌آوردند.

عوامل موثربر تعیین نرخ ارز

پس از این که متوجه شدیم نرخ ارز چگونه تعیین می شود خوب است نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر این نرخ بیندازیم. عوامل زیادی مثل تغییر و تحول در تراز پرداخت‌های یک کشور، نرخ تورم و سیاست‌های اقتصادی در تعیین نرخ و قسمت ارز در کشورها موثر است که باید به آن‌ها توجه داشت.

سخن پایانی

اطلاعات زیادی در زمینه ارز به شما در فرآیند سرمایه‌گذاری و در نتیجه سوددهی و درآمدزایی کمک خواهد کرد. بنابراین هیچ گاه از کسب اطلاعات جدید در این زمینه دست نکشید. تجیار نیز در این مسیر با تهیه مطالب کاربردی و به روز در کنار شما خواهد بود.

 

پرسش‌های متداول

  1. نرخ ارز چیست؟
  2. نرخ ارز چگونه تعیین می شود؟
  3. چرا نرخ ارز بالا می‌رود؟ 

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!