نرخ ارز ها

همه چیز درباره ارز گمرکی

همه چیز درباره ارز گمرکی

مقدمه

ارز گمرکی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های تجارت بین‌المللی است که با توجه به آن عوارض متناسب با ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی مختلف را تعیین می‌کنند. در واقع نرخ ارز گمرکی هزینه‌ای است که دولت برای واردات و صادرات کالاهای مختلف از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کند. قیمت ارز گمرکی براساس نرخ ارز رسمی در کشور که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود محاسبه خواهد شد.

ارز گمرکی چیست؟

برخی از محصولات وارداتی به کشور مشمول پرداخت حقوق و عوارض گمرکی می‌شوند که معمولا این عوارض به صورت درصدی از ارزش تعین شده برای کالا توسط گمرک محاسبه می‌شود. از سوی دیگر با توجه به این که کالاهای وارداتی توسط گمرک براساس ارزهای خارجی بسته به کشور مبدا ارزش‌گذاری می‌شود، برای تعیین میزان حقوق و عوارض گمرکی نرخ رسمی ارز اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای ارزهای مختلف محاسبه می‌شود.

در همین راستا گمرک جمهوری اسلامی ایران نرخ انواع ارز برای محاسبه حقوق و عوارض گمرکی را در باز‌های 7 روزه اعلام می‌کند که قیمت ارز گمرکی یا ارزش گمرکی نرخ ارز گفته می‌شود.  این نرخ‌ها براساس برابری نرخ ارزهای خارجی به ریال می‌باشد و مبنای محاسبه نرخ ارز در گمرکات کشور است.

قیمت ارز گمرکی 1402

بازرگانانی که در هنگام واردات کالا به کشور از ارزهای دولتی استفاده می‌کنند می‌بایست در آخرین مراحل واردات و ترخیص کالا تمامی هزینه‌های واردات از جمله حقوق ورودی آن را بر اساس نرخ ارز رسمی کشور پرداخت کنند. با توجه به این که نرخ ارز رسمی در کشور ما به دلایل مختلفنی مانند تورم و نوسانات بازار به صورت روزانه تعیین می‌شود بازرگانان هزینه ترخیص کالای خود را براساس تاریخ ثبت اظهارنامه گمرکی در سامانه گمرک محاسبه خواهند کرد.

پرسش‌های متداول

  1. ارز گمرکی چیست؟
  2. قیمت ارز گمرکی چقدر است؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!