سامانه جامع تجارت ایران

ثبت سفارش؛ مجوزی برای واردات

ثبت سفارش؛ مجوزی برای واردات

 

ثبت سفارش واردات کالا از اساسی‌ترین و مهم‌ترین مراحلی است که هر واردکننده می‌بایست اطلاعات و دانش لازم را در خصوص آن کسب کند. ثبت سفارش کالا در واقع همان ثبت درخواست خرید و واردات کالاست. افراد حقیقی یا حقوقی برای انجام درخواست ثبت سفارش و دریافت مجوز آن مراحلی را طی می‌کنند که عدم آگاهی در این راه موجب بروز مشکلاتی مانند اتلاف وقت و هزینه بازرگان‌ها و شرکت‌ها خواهد شد. به همین دلیل است که در این مطلب سعی کردیم همه نکاتی که باید در این باره بدانید را در یک جا جمع‌آوری کنیم تا به راحتی بتوانید به همه این اطلاعات دسترس داشته باشید. به این ترتیب این پروسه را راحت و بدون بروز مشکلی انجام خواهید داد.

 

ثبت سفارش واردات چیست؟

هر شخصی که قصد وارد کردن کالایی خارجی به داخل کشور دارد، در ابتدا می‌بایست نسبت به اخذ مجوز ثبت سفارش آن اقدام نماید. مجوز ثبت سفارش سندی است که توسط سازمان توسعه تجارت ایران صادر می‌شود. این مجوز در یک بازه زمانی معین قابل استفاده است و در صورت عدم استفاده از آن باید تمدید شود. ثبت سفارش کالا در واردات نشان‌دهنده نوع کالا، مبدا کالا، روش حمل کالا، گمرک مقصد، مقدار ارز مورد نیاز، روش انتقال ارز و اطلاعاتی از این دست خواهد بود. تنظیم یک سند ثبت سفارش موفق نیازمند تسلط بر قوانین ارزی و کالایی، شرایط سیاسی و اقتصادی و آگاهی کافی از تمام موارد مورد نیاز برای انجام رویه واردات است. تیم تجیار با داشتن کارشناس‌های تخصصی و با تجربه و آگاه به قوانین رسمی کشور در ادامه شما را با شرایط دیگر برای دریافت مجوز ثبت سفارش آشنا خواهد کرد.

 

ثبت سفارش واردات کالا از کی آغاز شد؟  

سازمان توسعه تجارت ایران در تاریخ اردیبهشت ماه سال 1397 با انتشار بخشنامه‌ای سامانه ثبت سفارش کالا را به سامانه جامع تجارت ایران منتقل کرد. این کار موجب آسان و سریع شدن فرآیندهای مربوط به واردات کالاهای تجاری و همچنین یکپارچه و شفاف شدن فعالیت‌های اقتصادی در ایران شد. در گذشته پروسه ثبت سفارش به صورت حضوری انجام می‌شد و بازرگان‌ها می‌بایست به هیات‌های بازرگانی در استان خود مراجعه و نسبت به ثبت درخواست خودشان اقدام می‌کردند. از خرداد ماه سال 1388 سامانه tpo.ir راه اندازی و تمامی فرآیندهای بازرگانی الکترونیکی شد. افراد حقیقی و حقوقی که کارت بازرگانی دارند می‌توانند به سامانه مراجعه و پس از دریافت کد کاربری و رمز عبور درخواست خود را ثبت کنند. کارشناس‌های سامانه درخواست‌ها را بررسی و در صورت وجود اشکال آن را رفع خواهند کرد تا پرونده ثبت سفارش شخص به بانک عامل، گمرکات اجرایی، اداره دارایی و دیگر نهادهایی که قانون تعیین کرده ارسال شود. به زبان ساده‌تر شخص یا شرکت وارد کننده باید مشخصات کالای وارداتی خود را به صورت کامل طبق پیش فاکتوری که از فروشنده دریافت کرده در سامانه جامع تجارت وارد کند. کاربران می‌توانند در سامانه جامع تجارت ایران خدماتی از قبیل ثبت، پیگیری و پرداخت‌های لازم برای واردات کالا را انجام دهند. این سامانه با یک سیستم یکپارچه هماهنگ با بانک مرکزی، اداره امور مالیاتی و گمرک می‌تواند روند واردات و آزاد سازی کالا را بسیار آسان سازد.

 

ثبت سفارش واردات چگونه انجام می‌شود؟

برای شروع فرآیند درخواست ثبت سفارش کالا به مدارک متفاوتی نیاز خواهید داشت. این مدارک شامل کارت بازرگانی، پیش فاکتور یا پروفرما، استاندارد اجباری، شناسه فروشنده، گواهی‌های فنی از دستگاه‌های مربوطه، انجام پروسه ثبت سفارش از راه سامانه جامع تجارت ایران، گشایش اعتبار در بانک عامل و شناسه منشا ارز وارداتی است. بازرگان‌‍‌ها پس از تعیین تعرفه کالا، ارزش گمرکی کالا را در سامانه گمرک بررسی و پس از آن اولویت کالایی آن را مشخص می‌کنند. در ادامه افراد می‌بایست مجوزهای مورد نیاز را بررسی و از سازمان‌های مورد نظر دریافت کنند. در ادامه پروفرما در سامانه بارگذاری و فرآیند سیستمی ثبت سفارش در سامانه جامع تجارت کامل می‌شود. برای تکمیل این پروسه بازرگان بیمه نامه را تکمیل و همچنین با مراجعه به بانک واسطه فرمی در جهت تقاضای گشایش اعتبار پر خواهد کرد.

 

انواع ثبت سفارش واردات کدامند؟

ثبت سفارش کالا می‌تواند از راه‌های متفاوتی انجام شود که در ادامه به معرفی این روش‌ها می‌پردازیم. همچنین نوع ثبت سفارش به روش پرداخت آن‌ها بستگی دارد و شیوه تأمین ارز نیز در نوع ثبت سفارش باید انتخاب شود. انواع ثبت سفارش شامل ثبت سفارش دیداری، ثبت سفارش مدت دار، ثبت سفارش یوزانس، ثبت سفارش مبتنی بر صادرات و اعتبار اسنادی بدون انتقال ارز و ثبت سفارش واردات در برابر صادرات در صورت داشتن پروانه صادراتی معتبر است.

 

هزینه ثبت سفارش واردات چقدر است؟

هزینه ثبت سفارش بخشی از مخارج واردات کالاست که نرخ دقیقی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد. این هزینه به عوامل گوناگونی مانند کارمزد ثبت سفارش کالا، نرخ ارز و ارزش کل پرفورما بستگی دارد. چگونگی ثبت سفارش واردات کالا در مناطق آزاد، مسائل مربوط به سامانه جامع تجارت ایران و مقدار هزینه‌های مربوط به دریافت مجوز ثبت سفارش واردات از گذشته تا به امروز یکی از سوالات پرتکرار بازرگانان در این حوزه بوده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم این مطلب و مقاله‌های مربوط به سامانه جامع را مطالعه کرده و پس از آن در صورت داشتن هر گونه سوال آن را با کارشناس‌های تجیار در میان بگذارید.

 

سخن پایانی

همان طور که می‌دانید مجوز ثبت سفارش کالا برای واردات به کشور از راه مراجعی که قانون تعیین می‌کند به وسیله سامانه جامع تجارت ایران انجام می‌شود. صدور این مجوز از سمت سازمان مربوطه دولتی به شما سندی ارائه می‌کند که به معنای داشتن مجوز ورود کالا به کشورمان خواهد بود. به این ترتیب در ادامه فرآیند واردات و طی تمامی مراحل گمرکی از ورود تا ترخیص این سند را به نهادهای مربوط ارائه خواهید کرد. به همین دلیل است که این مجوز و مسیر دریافت آن از اهمیت زیادی برخوردار است که خوشبختانه با داشتن آگاهی و اطلاعات لازم از شیوه انجام کارها به درستی پیش خواهد رفت. در این مطلب سعی کردیم نکته‌های مهم در این پروسه را که بایستی بدانید برای شما شرح دهیم. تجیار با تیمی از کارشناسان با تجربه بازرگانی و ابزارهایی هوشمند تلاش می‌کند طی کردن این مسیر را برای شما در عین آسان و سریع بودن راحت و بی دردسر کند.

 

پرسش‌های متداول

  1. ثبت سفارش واردات چیست؟
  2. ثبت سفارش واردات کالا از کی آغاز شد؟  
  3. ثبت سفارش واردات چگونه انجام می‌شود؟
  4. انواع ثبت سفارش واردات کدامند؟
  5. هزینه ثبت سفارش واردات چقدر است؟

 

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!