سامانه جامع تجارت ایران

سامانه جامع تجارت؛ قلب بازرگانی ایران

سامانه جامع تجارت؛ قلب بازرگانی ایران

 

این روزها کمتر کسی در بازار ایران وجود دارد که تا به حال نام سامانه جامع تجارت ایران به گوشش نخورده باشد. این سامانه در واقع مانند بستری است که به امور مربوط به تجارت و بازرگانی در کشورمان نظم داده و وسیله‌ای کاربردی برای ارتباط بین بازرگانان و دستگاه‌های ذی ربط جهت انجام آسان و سریع فعالیت‌های بازرگانی در سطح بین‌الملل است. اسناد تجاری در سامانه جامع تجارت به طور قانونی به آسانی مبادله می‌شوند. استفاده از این سامانه علاوه بر آسان نمودن فعالیت‌های تجاری موجب کاهش فساد اقتصادی، هماهنگی و شفافیت در امور، نظارت بر فرآیندهای صادرات و واردات کالا و جلوگیری از احتکار و قاچاق کالا می‌شود. بازرگانان با استفاده از این سامانه کارهای مربوط به ثبت سفارش کالا، دریافت مجوزهای لازم، استعلام و پیگیری‌های اخذ کارت بازرگانی را انجام دهند.  وزارت اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت معدن و تجارت از اجزا و بخش‌های مهم در این سامانه هستند. طبق قوانین و بخشنامه‌های دولتی سامانه جامع تجارت ایران وظایفی مانند آسان نمودن تجارت از راه ایجاد ابزارها و امکانات مختلف، تاسیس واحد تجاری معین و فراهم نمودن بستری برای معاملات داخلی و بین‌المللی دارد. همچنین خوب است بدانید سامانه جامع تجارت ایران به صورت مستقیم بر بخش‌های دولتی و خصوصی فعال در بازرگانی کشور تاثیر گذار است. اختصاص منابع دولت به صورت دقیق، ایجاد امنیت، کاهش فساد اقتصادی در امور تجارت بین‌الملل، کاهش زمان انجام کارها، کاهش هزینه‌ها، سرعت بخشیدن به امور مربوط به کسب وکارها، سریع شدن ترخیص کالاهای تجاری، کنترل و ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و واردکنندگان با نهادها و دستگاه‌های مربوطه، ثبت اطلاعات هویتی، درج فعالیت‌های اقتصادی تمامی افراد از جمله تولیدکنندگان، واردکنندگان و افراد دارنده کارت بازرگانی در این سامانه، امکان نظارت بر تولید و واردات کالا و همچنین عرضه و فروش آن توسط وزارت صنعت و سایر دستگاه‌های ذی ربط از مزایای استفاده از سامانه جامع تجارت به شمار می‌رود.

 

سامانه جامع تجارت ایران شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

با پدید آمدن دولت الکترونیک و ایجاد سامانه جامع تجارت ایران پیشرفت‌های زیادی در امر تجارت در سطح جهانی در کنار تسهیل و تسریع امور بازرگانی حاصل شد. این سامانه شامل سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارداری و نگه‌داری کالاها، سامانه جامع حمل و نقل، شناسه کالا، سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی، سامانه جامع امور گمرک و سامانه هماهنگ معاملات ارزی نیمایی است. تمامی اجزای این مجموعه زیر مجموعه سامانه جامع تجارت ایران هستند و جهت آسان‌تر کردن بازرگانی، سرعت بخشیدن به فرآیند مبادله اسناد و مکاتبات اداری مربوط به امور تجاری به صورت یکپارچه و هماهنگ شده فعالیت می‌کنند.

 

سامانه جامع تجارت چه نقشی در تجارت بین‌الملل دارد؟

پیچیدگی‌های فراوان فرآیندهای حقوقی و اداری که در امور بازرگانی وجود دارد موجب شده تجارت بین‌الملل به یک پدیده سخت و مشکل تبدیل شود. به همین دلیل است که وجود سیستم‌های تسهیل کننده مانند سامانه جامع تجارت ایران مهم و اساسی است. این سامانه مانند سیستم‌های تسهیل‌گر دیگر دستیابی به فرصت‌های زیادی را برای بازرگانان آسان‌تر می‌کند. سامانه جامع تجارت ایران یکی از برنامه‌های دولت ایران برای اجرای دولت الکترونیک است. این سامانه علاوه بر این موارد بر کاهش پیچیدگی، ترویج، تسریع تجارت در بین‌المللی، بر کاهش فساد در اقتصاد و تجارت نیز تاثیرگذار است. سیستم جامع تجارت ایران به بخش‌های سیستم جامع معاملات، سیستم جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا، سیستم شناسه کالا، سیستم رتبه‌بندی اعتباری، درگاه ارزی نیما یا سامانه یکپارچه معاملات فارکس، سیستم حمل و نقل جامع و سامانه جامع امور گمرکی تقسیم می‌شود.

 

مهم‌ترین وظایف سامانه جامع تجارت ایران چه چیزهایی هستند؟

سامانه جامع تجارت ایران نقش پررنگی در انجام امور تجاری دارد که ما در این جا تنها به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. ابتدایی‌ترین و اساسی‌ترین رسالت این سامانه آسان‌تر کردن تجارت با استفاده از ابزارها، امکانات و خدمات استاندارد تجارت الکترونیک در داخل و در سطح بین‌المللی است. ایجاد یک پلتفرم تجاری مشخص و فراهم کردن زمینه‌ای برای تعاملات ملی و بین‌المللی در تجارت الکترونیک از دیگر ماموریت‌های این سامانه به شمار می‌رود. به طور کلی سامانه جامع تجارت نیاز به حضور فیزیکی شخص در اداره‌های دولتی و ارگان‌ها، ارائه اطلاعات به صورت مکرر به مراجع و انجام فرآیندهای غیرکاربردی و بیهوده را حذف کرده و از سوی دیگر دسترسی کاربران را به سامانه‌های بین‌المللی ممکن ساخته است. هر آن چه از مزایا و خدمات سامانه جامع تجارت ایران تا به حال گفتیم در خصوص راحتی کار کاربران بود. این سامانه برای نهادهای دولتی نیز مزیت‌های فراوانی دارد که می‌توان به صورت خلاصه از تخصیص موثر و کارآمد منابع دولتی، اصلاح و بهینه سازی در منابع درآمد دولتی، افزایش امنیت، کاهش فساد، شفافیت در فعالیت‌های تجاری بین‌المللی و امکان استفاده از تکنیک‌های مدیریت ریسک نام برد. همچنین استفاده از سامانه جامع تجارت ایران به وسیله بخش خصوصی کاهش هزینه‌ها، سریع کردن انجام پروسه اظهار و ترخیص کالا، تخصیص کارآمد منابع و افزایش شفافیت را به همراه دارد.

 

چه کسانی مجاز به ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران هستند؟

سامانه جامع تجارت ایران یکی از تدبیرهای دولت برای سرعت دادن به کارهای اداری و ایجاد دولتی الکترونیک است. کاربران در هر ساعتی از شبانه روز با داشتن دسترسی به اینترنت می‌توانند فعالیت‌های تجاری خود را به صورت آنلاین دنبال کنند. این ساز و کار دولتی موجب سریع‌تر شدن فرآیندهای صادرات و واردات کالا، فعالیت‌های تجاری بین‌المللی و ارتباط بازرگانان با یکدیگر شده است. البته که مزایای این سامانه مهم به همین چند موردی که گفتیم ختم نمی‌شود. جالب است بدانید سامانه جامع تجارت در جلوگیری از انتشار مصوبه‌ها و خبرهای دروغ و نامعتبر نقش فراوانی دارد. این سامانه برای تمامی افراد حقیقی و حقوقی امکان ثبت نام و احراز هویت دارد. افراد حقیقی همان بازرگانان و افراد حقوقی مدیران شرکت‌ها هستند.

 

چطور در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنیم؟

برای ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران به آدرس WWW.NTSW.IR رفته، روی گزینه ثبت نام کلیک و از بین ثبت نام کاربران ایرانی و خارجی یکی را انتخاب کنید. در این مرحله شما با فرمی از اطلاعات مانند نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن و کد پستی رو برو خواهید شد. تمامی اطلاعاتی که در این بخش از شما دریافت می‌شود با سامانه‌های مختلف کنترل و احراز خواهد شد. برای امنیت بیشتر در این مرحله می‌توانید گزینه "مايل به استفاده از رمز دو عاملی هستم" را فعال کنید. در این صورت هر بار که قصد ورود به سامانه جامع تجارت را دارید، علاوه بر نام کاربری و رمز عبور کدی نیز به شماره همراه شما ارسال خواهد شد. در صورتی که اطلاعات صحیح باشد و احراز هویت به درستی انجام شود، یک کد چهار رقمی به شماره همراه شما ارسال خواهد شد که با وارد کردن آن در سامانه جامع تجارت ثبت نام شما با موفقیت به پایان خواهد رسید.

 

سخن پایانی

همان طور که می‌دانید در چند سال اخیر استفاده از فناوری در راستای تسهیل فرآیندها و افزایش سرعت انجام فعالیت‌های اداری و تجاری سرعت بیشتری گرفته و اهمیت فراوانی برای دولت‌های کنونی در سرتاسر جهان دارد. سامانه جامع تجارت که با نام سامانه ثبت سفارش نیز از آن یاد می‌شود، نوعی سیستم برای یکپارچه سازی و نظارت بر رویه‌های تجاری است که پلی میان بازرگان‌ها و دستگاه‌های دولتی مربوط به شمار می‌رود. این سامانه برای اولین بار در تاریخ 5 مرداد ماه سال 1395 در دسترس قرار گرفت و به طور رسمی شروع به کار کرد. خوب است بدانید سامانه جامع تجارت ایران با این هدف ایجاد شده و امروزه نقش مهمی در توسعه تجارت بین‌الملل، پیشرفت در بازارهای بین‌المللی و توسعه اقتصادی کشورمان دارد. طبق اطلاعات به‌ دست‌ آمده هم اکنون در 73 کشور دیگر در دنیا سیستمی همانند سامانه جامع تجارت راه‌اندازی شده که هدف آن‌ها نیز کمک به تسهیل و تسریع انجام امور تجارت بین‌الملل است. در این مقاله سعی کردیم از چیستی سامانه جامع تجارت ایران و اهیمت آن در بازرگانی ایران بگوییم. در پایان اگر سوالی در این مورد دارید، می‌توانید با ایجاد پیام مشکل خود را با کارشناس‌های تجیار در میان بگذارید.

 

پرسش‌های متداول

  1. سامانه جامع تجارت ایران چیست؟
  2. سامانه جامع تجارت ایران شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟
  3. سامانه جامع تجارت چه نقشی در تجارت بین‌الملل دارد؟
  4. مهم‌ترین وظایف سامانه جامع تجارت ایران چه چیزهایی هستند؟
  5. چه کسانی مجاز به ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران هستند؟
  6. چطور در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نام کنیم؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!