تعرفه گمرکی

کد تعرفه‌های گمرکی


ساره بناییان

مطالعه در:

6 دقیقه

دو شنبه 20 فروردین 1403

کد تعرفه‌های گمرکی

افرادی که در حوزه بازرگانی فعالیت می‌کنند به خوبی می‌دانند تعیین کد تعرفه گمرکی یکی از مراحل مهم برای ترخیص و آزادسازی کالا از گمرک است که هر تاجر یا بازرگانی باید پیش از شروع فعالیت خود نسبت به دریافت آن اقدام کند. در تجارت و داد و ستدهای بین‌المللی برای شناسایی هر کالا یک شماره منحصر به فرد در نظر گرفته شده است که به این شماره کد تعرفه گمرکی یا همان hs code گفته می‌شود. همان طور که می‌دانید این کد در بازرگانی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل است که ما در تجیار تصمیم گرفتیم با انتشار این مطلب تمامی نکته‌هایی که نیاز دارید در این باره بدانید را یک بار برای همیشه به شما بگوییم پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.


کد تعرفه گمرکی کالا (hs code) چیست؟

به طور کلی در انجام فرآیندهای بازرگانی در سطح بین‌الملل همه کالاهای تجاری براساس استانداردهای خاصی دسته‌بندی شده‌اند. در این طبقه‌بندی هر کالا با یک کد شش تا هشت رقمی شناسایی می‌شود که به آن کد تعرفه گمرکی کالا یا hs code گفته می‌شود. بایستی بدانید هیچ کالای تجاری در بازار جهانی وجود ندارد که در این طبقه‌بندی قرار نگرفته باشد یا قابل طبقه‌بندی نباشد. کد تعرفه گمرکی کالا نشان‌دهنده کلیه مشخصات و جزئیات کالاست و در تجارت جهانی اهمیت فراوانی دارد. از راه این کد می‌توان تمامی مجوزهای لازم برای واردات آن کالا به کشور، میزان حقوق ورودی، اولویت کالایی و وضعیت واردات آن را به سادگی یافت. به طور کلی کد تعرفه گمرکی کالا یک سیستم کاربردی است که پروسه طبقه‌بندی کالاها را منظم و کنترل شناسایی آن‌ها را بسیار آسان کرده است. در کشورهای مختلف حقوق و عوارض گمرکی با توجه به سیاست‌های متفاوتی که دولت‌ها دارند به وسیله همین کد تعرفه‌ها تعیین خواهد شد. تعیین کد تعرفه گمرکی کالاها در ایران به وسیله هیئت دولت مشخص و در شروع هر سال ‌اعلام می‌شود. خوب است بدانید تمامی کدها و میزان تعرفه‌های اعلام شده توسط هیئت دولت بایستی به تصویب کمیسیون ماده یک برسند.

 

هر کدام از اعداد در کد تعرفه های گمرکی چه چیزی را نشان می‌دهد؟

در فرآیندهای بازرگانی و داد و ستد در سطح جهانی و بین‌المللی برای شناسایی هر کالای تجاری یک شماره منحصر به فرد در نظر گرفته شده است که این شماره منحصر به فرد، کد تعرفه گمرکی یا همان hs code گفته می‌شود. کد تعرفه‌های گمرکی 6 تا 8 رقم دارند که هر کدام از این اعداد به موضوعی خاص اشاره می‌کنند. به ترتیب دو رقم ابتدای این کد فصل، دو رقم دوم سر دسته و دو رقم آخر زیر دسته متعلق به کالا را نشان می‌دهد. برای مثال اگر کد تعرفه گمرکی کالایی 850110 باشد، عدد 85 فصلی که کالا در آن قرار دارد، 01 سر دسته کد تعرفه و 10 زیر دسته را تعیین می‌کند.

کد تغرفه گمرکی

 

کد تعرفه‌های گمرکی چه کاربردی دارند؟

همان طور که به آن اشاره شد کد تعرفه‌های گمرکی کدهای منحصر به فرد بین‌المللی هستند که حقوق ورودی کالا را تعیین می‌کنند. این کدها همچنین مشخص کننده مجاز بودن یا غیرمجاز بودن واردات آن کالای مورد نظر شما هستند. در کنار همه این‌ها در اسناد تجاری مهمی مانند پرفورما اینویس یا همان پیش فاکتور آوردن کد تعرفه کالای مورد معامله ضروری است. اگر در تعیین کد تعرفه کالا و درج آن در اسناد گمرکی و تجاری اشتباهی رخ دهد، صاحب کالای تجاری می‌بایست جریمه‌ای که براساس قانون تعیین خواهد شد را پرداخت کند. این جریمه معادل 50 تا 200 درصد ارزش کالای مورد نظر است. خوب است بدانید پرداخت و جمع‌آوری عوارض و مالیات‌های مربوط به تجارت نیز به وسیله همین کد تعرفه‌های گمرکی انجام می‌شود.

 

چگونه کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظرمان را دریافت کنیم؟

هر واردکننده یا صادرکننده کالا می‌تواند با انجام مراحل زیر کد تعرفه کالای مورد نظر خود را دریافت یا در اصطلاح کالای تجاری خود را تعیین تعرفه کند. برای تعیین تعرفه کالاهای تجاری راه‌های متفاوتی وجود دارد که ما در این جا سریع‌ترین و آسان‌ترین روش را به شما معرفی خواهیم کرد. تفاوتی ندارد قصد صادرات کالایی یا واردات آن را دارید. اگر به دنبال کد تعرفه یک کالای تجاری می‌گردید، پیش از انجام هر کاری وارد سایت تجیار شوید. روی ابزار جستجوگر تعرفه‌ها در نوار بالایی و قسمت تعرفه‌ها کلیک کنید. در این بخش کادری برای وارد کردن نام کالا خواهید دید. با نوشتن نام کالا و کلیک بر عبارت جستجو به کد تعرفه گمرکی کالا و هر اطلاعات دیگری مانند اولویت کالایی، مجوزهای ترخیص و وضعیت تخصیص ارز که برای تجارت به آن نیاز دارید دسترسی خواهید داشت.

 

اولویت‌بندی در کد تعرفه‌های گمرکی چگونه انجام می‌شود؟

اولویت‌بندی در کد تعرفه‌های گمرکی با توجه به سیاست‌های هر دولت تعیین می‌‌شود. به طور کلی می‌توان گفت اولویت‌بندی‌های مربوط به تعرفه گمرکی به بخش‌های متفاوتی تقسیم می‌شود. اولویت اول کالایی مربوط به نیازهای گمرکی و کالاهای اساسی است و اولویت‌های آخر به کالاهای لوکس تعلق دارد. جالب است بدانید به اولویت‌های آخر ارز دولتی تعلق نمی‌گیرد. البته میزان سود بازرگانی و نرخ ارز دولتی در اولویت‌های مختلف کالایی با یکدیگر تفاوت دارد. 

 

تفاوت تعرفه گمرکی کالا و حقوق ورودی کالاهای تجاری چیست؟

اگر چه در نگاه اول این دو مفهوم به کاملاْ یکسان به نظر می‌رسند اما این مفاهیم در جزئیاتی هر چند کوچک با یکدیگر تفاوت دارند. کد تعرفه‌های گمرکی معیارهای عددی هستند که ارزش و جایگاه کالا را در هنگام ترخیص از گمرک مشخص می‌کند و براساس آن نیز مالیات و عوارض از صاحب‌های کالا دریافت می‌شود. حقوق ورودی نیز همان میزان عوارض و حقوق گمرکی در مقدارهای گوناگون است.

 

پرسش‌های متداول

  1. کد تعرفه گمرکی کالا (hs code) چیست؟
  2. هر کدام از اعداد در کد تعرفه های گمرکی چه چیزی را نشان می‌دهد؟
  3. کد تعرفه‌های گمرکی چه کاربردی دارند؟
  4. چگونه کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظرمان را دریافت کنیم؟
  5. اولویت‌بندی در کد تعرفه‌های گمرکی چگونه انجام می‌شود؟
  6. تفاوت تعرفه گمرکی کالا و حقوق ورودی کالاهای تجاری چیست؟

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!