تعرفه گمرکی

یک کلیک تا تعیین تعرفه کالاهای وارداتی

یک کلیک تا تعیین تعرفه کالاهای وارداتی

 

تعرفه‌های گمرکی قوانین پیچیده‌ای هستند که تعیین آن‌ها به عواملی مثل نام، کشور محل ساخت، وزن و ارزش کالا بستگی دارد. تعرفه‌ها به طور معمول به شکل جدول‌ گمرکی یا کد ارائه می‌شوند که به دقت به وسیله گمرک‌های مربوطه تعریف می‌شوند. با استفاده از این تعرفه‌ها، کارشناس‌های گمرکی می‌توانند مالیات، عوارض وهزینه های گمرکی مربوط به واردات یا صادرات کالا را به درستی محاسبه کنند.

 

تعرفه گمرکی کالا چیست؟

در حقیقت تعرفه گمرکی به عنوان یک معیار عددی برای طبقه‌بندی و تعیین شرایط ورود کالا در طول پروسه ترخیص نقش مهمی ایفا می‌کند. تعرفه گمرکی را می‌توان به عنوان میزان حقوق ورودی که برای واردات کالا به کشور بایستی پرداخت شود نیز تعریف کرد. در طول زمان تعرفه‌های گمرکی تکامل پیدا کرده و سیستم‌ها و روش‌های مختلفی مانند موارد مربوط به امور گمرکی، حمل‌ و نقل، آمار و بیمه را در بر گرفته‌اند. یکی از اساسی‌ترین موضوعات برای ترخیص کالا از گمرک در تجارت بین المللی، کد تعرفه گمرکی کالا است که اغلب به نام کد سیستم هماهنگ (HS) شناخته می‌شود. این کد به عنوان یک شناسه جهانی برای هر کالا عمل می‌کند و آن را به ابزاری لازم و ضروری برای بازرگان‌ها تبدیل می‌کند. در تجارت بین‌الملل به هر کالا یک کد HS منحصر به ‌فرد اختصاص داده می‌شود که طبقه‌بندی و ردیابی کالاها را در سراسر دنیا آسان می‌کند. این کدها برای اطمینان پیدا کردن از تعیین حقوق گمرکی مناسب و آسان کردن عرضه کالاها در بازارهای جهانی نیز مؤثر هستند. تعرفه می‌تواند معناهای متفاوتی داشته باشد و خوب است از این مفاهیم درک درستی داشته باشیم. در بین اهالی تجارت و کسانی که که در حوزه بازار و بازرگانی مشغول به کار هستند تعرفه به مأخذ یا میزان حقوق ورودی قابل پرداخت برای هر کالای خاص اشاره می‌کند که در کتاب تعرفه‌های گمرکی به آن اشاره شده است. از سوی دیگر تعرفه اصطلاحاً یک کد یا ردیف خاص را در جدول تعرفه هماهنگ شده نشان می‌دهد. برای مثال در ایران این جدول به گونه‌ای تنظیم شده است که هر کالا یک کد 8 رقمی منحصر به فرد دارد. در ایران تعرفه‌های گمرکی کالا در یک کتاب جمع‌آوری شده است. این کتاب به توضیح عوارض و مالیات‌های گمرکی ویژه‌ای که برای هر نوع کالا، مطابق با قوانین آن کشور اعمال می‌شود، می‌پردازد.

 

کاربرد تعرفه گمرکی کالا

کد تعرفه گمرکی نقشی اساسی برای کشورها و سازمان های مرتبط ایفا می کند و به عنوان یک ابزار مفید با دایره‌ای وسیع از کاربردها عمل می کند. همچنین کد تعرفه کالا یک فاکتور استاندارد بین المللی برای مشخص کردن حقوق ورودی کالاهاست. در این مقاله به تعدادی از کاربردهای کد تعرفه گمرکی کالاها یا همان HS کدها اشاره خواهیم کرد.

  • مجوزها

 کد تعرفه کالا نقش مهمی در تعیین اینکه آیا واردات کالای مورد نظر نیاز به اخذ مجوز دارد یا خیر، خواهد داشت. دولت‌ها و کارکنان گمرک از این کد برای طبقه‌بندی کالاها و تعیین این که آیا کالاهای خاص مشمول محدودیت‌های واردات، صدور مجوز یا سایر الزامات نظارتی هستند یا خیر، استفاده می‌کنند.

  • پیش فاکتور (پروفرما)

 دقت در گزارش کد HS درست در پیش فاکتور یا همان بسیار مهم است. درج یک کد اشتباه، چه عمدی یا غیرعمدی، می‌تواند منجر به جریمه و اتلاف سرمایه خریدار شود. این جریمه‌ها که برای خریدار صاحب کالا اعمال می شود می‌تواند بین 50 تا 200 درصد ارزش گمرکی کالا متغیر باشد. به همین خاطر اطمینان از استفاده از کد تعرفه مناسب برای جلوگیری از اشتباهات پرهزینه در هنگام ترخیص کالا از گمرک ضروری و لازم به شمار می‌رود.

  • مالیات

کد HS به جمع‌آوری مالیات‌های داخلی در کشور کمک خواهد کرد. با طبقه‌بندی دقیق کالاها، دولت‌ها می‌توانند مالیات‌های مناسب مانند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) یا عوارض مالیات غیرمستقیم بر اقلام وارداتی وضع کنند. درآمد مالیاتی مربوط به امور مالی کشور، حمایت از خدمات عمومی و توسعه زیرساخت‌ها کمک شایانی می‌کند.

  • تعیین تعرفه های گمرکی

 بدون شک اساسی ترین هدف کد HS تعیین تعرفه‌ها، مالیات‌ها و عوارض گمرکی است که باید از کالاهای وارداتی و صادراتی دریافت شود. این کد یک راه استاندارد برای طبقه‌بندی محصولات ارائه می‌دهد و به کارشناس‌های گمرک اجازه می دهد تا هزینه‌های مناسب را به طور دقیق محاسبه کنند.

  • قوانین تجارت بین المللی

کد HS به عنوان پایه و اساس تجارت بین المللی عمل می کند. این سیستم به دولت‌ها کمک می کند تا کنترل خود را بر مبادلات کالاها از راه مرزها حفظ کنند و اطمینان داشته باشند که محصولات به درستی طبقه بندی شده و تابع مقررات صحیح و مناسب هستند.

  • تحلیل بازار

کد HS ابزاری با ارزش برای شناخت و تحلیل بازار به شمار می‌رود. کسب‌وکارها، سازمان‌های تجاری و دولت‌ها از آن برای ارزیابی جریان‌های تجاری، ردیابی حجم کالاهای خاص ورودی یا خروجی از یک کشور و تصمیم‌گیری هوشمندانه براساس روند بازار استفاده می‌کنند.

  • شناسایی مبدأ کالا

 در بازار جهانی، تعیین مبدأ کالا برای اهداف مختلف، مانند قراردادهای تجاری ترجیحی، الزامات برچسب‌گذاری و کنترل کیفیت، بسیار مهم است. کد HS به شناسایی محل تولید یا پردازش یک محصول کمک می کند.

  • پیشگیری از قاچاق

 گمرک‌های اجرایی از کد HS برای کشف و جلوگیری از فعالیت‌های غیرمجاز، تخلف و واردات کالاهای قاچاق استفاده می‌کنند. با طبقه بندی صحیح کالا، کارشناس‌های گمرک می‌توانند مغایرت‌ها و تجارت غیرقانونی احتمالی را شناسایی و در نتیجه امنیت مرزهای کشور را تقویت کنند.

  • آمار

دولت ها و سازمان های بین المللی برای جمع آوری آمار تجارت از کد تعرفه گمرکی کالا استفاده می‌کنند. این داده‌ها برای تجزیه و تحلیل اقتصادی، سیاست گذاری و ارزیابی عملکرد تجاری یک کشور بسیار ارزشمند است.

به طور خلاصه، کد تعرفه گمرکی یا کد HS، ابزار کاملاً کاربردی است که از مقررات و قوانین تجارت بین الملل پشتیبانی می‌کند. کد تعرفه‌ها با ارائه یک سیستم طبقه بندی استاندارد، ارزیابی مناسب حقوق گمرکی را تضمین کرده، به کنترل جابجایی کالا کمک و تجزیه و تحلیل بازار را امکان پذیر می‌کند، منشا محصول را شناسایی می‌کند، به جلوگیری از تجارت غیرقانونی کمک می‌کند و به عنوان پایه ای برای آمار تجارت جامع عمل می‌کند. استفاده از کد HS توانایی یک کشور را برای تنظیم تجارت بین‌المللی و افزایش درآمد آن با اعمال تعرفه‌های دقیق برای کالاها بهینه می‌کند.

 

چطور کد تعرفه صحیح کالای مورد نظر خود را پیدا کنیم؟

روش‌های مختلفی برای دریافت کد تعرفه گمرکی کالای مورد نظر شما وجود دارد و هرکدام با توجه به شرایط می‌تواند مفید و کاربردی باشد. سریع‌ترین و دقیق‌ترین راه یافتن کد تعرفه گمرکی کالا که این روزها بین بازرگانان بسیار رایج و پرطرفدار است استفاده از جستجوگر هوشمند تعرفه تجیار است. کافیست در تجیار ثبت‌نام کنید و وارد صفحه تعرفه‌های گمرکی شوید. در نواری که پیش روی شما ظاهر می‌شود فقط نام کالای مورد نظر را وارد و گزینه جستجو را بزنید. پس از چند لحظه به تمامی اطلاعات تجاری لازم متعلق به کالای خود از جمله کد تعرفه کالای وارداتی، تمامی مجوزهای ترخیص، گروه کالایی، ارزش گمرکی و ضوابط تجاری به صورت یک جا و جامع دسترسی خواهید داشت.

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!