تعرفه گمرکی

مجوزهایی که برای واردات کالا به آن‌ها نیاز دارید


ساره بناییان

مطالعه در:

8 دقیقه

چهار شنبه 6 دی 1402

مجوزهایی که برای واردات کالا به آن‌ها نیاز دارید

 

هر زمان یک بازرگان‌ در بازارهای جهانی و در سطح بین‌المللی تجارت می‌کند، بایستی طبق قوانین و مقررات کشورهای مبدأ و مقصد مجوز‌های لازم را گرفته تا با مشکلی در فرآیند ترخیص کالا روبرو نشود. با این حال به دلیل وجود اطلاعات پراکنده، همچنین نبودن مرجعی معتبر و برخی اوقات ناآگاهی افراد ناشی موجب می‌شود در روند اخذ مجوزها اختلال پدید بیاید و در نتیجه باعث تأخیر در ترخیص کالاهای وارداتی می‌شود. به همین دلیل است که در این مقاله قصد داریم تمامی انواع مجوزهای لازم برای واردات کالا و همچنین سریع‌ترین راه اطلاع از مجوزهای وارداتی و ضوابط تجاری را برای کالای وارداتی مورد نظرتان را به شما معرفی کنیم.با توجه به شرایط ترخیص کالا و انواع مجوزهای ترخیص برخی از این مجوزها نسبت به سایر آن‌ها رایج‌تر هستند.

مجوزهای استاندارد اجباری، قرنطینه، وزارت راه، بهداشت، ارشاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان اتمی مجوزهای متداولی هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی میکنیم.

 

مجوز استاندارد اجباری

مهم‌ترین مجوز در ترخیص کالا مجوز استاندارد است که گرفتن آن در فرآیند ترخیص لازم و اجباری به شمار می‌رود. این مجوز طی مکاتبه گمرک با آزمایشگاه‌های مورد تائید سازمان استاندارد و بررسی کالا توسط آن‌ها صادر می‌شود. خوب است بدانید اگر واردات و صادرات کالای مورد نظر تکرار شود دیگر نیازی به اخذ مجوز استاندارد نیست. گرفتن این مجوز برای کالاهایی با تعداد کمتر از ۵ عدد و ارزش پایین‌تر از ۳۰۰۰ دلار الزامی نیست اما باید بدانید اگر واردات کالاهای دارای این شرایط تکرار شود، دیگر شامل این تبصره نخواهد بود و اخذ مجوز استاندارد برای ترخیص آن ضروری است. علاوه بر این توجه داشته باشید که صادرکنندگان و تولیدکنندگان دارای پروانه استاندارد نیاز به اخذ این مجوز ندارند. برای گرفتن مجوز استاندارد با وارد شدن به سامانه فهرستی از کالاهایی که به این مجوز نیاز دارند را خواهید دید. این لیست به صورت روزانه آپدیت و به روز می‌شود و بهتر است قبل از هر کاری نگاهی به آن بیندازید.

مجوز وزارت راه یا مجوز حمل کالا

مجوز وزارت راه برای کالاهایی که توسط شرکت‌های حمل و نقل غیر ایرانی به کشور وارد شده‌اند، صادر می‌شود و بین بازرگان‌ها با نام مجوز ۱۰ درصد عوارض حمل معروف است. البته گاهی اوقات با اینکه کالا با کشتی ایرانی حمل شده گمرک این مجوز را درخواست می‌کند و دلیل آن هم معمولاْ تغییر پرچم و مالکیت کشتی‌ها می‌باشد. این مجوز مهم برای گشایش اعتبار توسط بانک عامل نیز درخواست می‌شود.

مجوز قرنطینه

از دیگر انواع مجوزهای لازم در فرآیند ترخیص کالا مجوز قرنطینه نباتی و حیوانی است. برای کالاهایی که به قرنطینه حیوانی مربوط هستند باید در سامانه ثبت واردکنندگان محصولات دامی برای دریافت مجوز واردات از طرف سازمان دامپزشکی کشور ثبت نام کنید. همچنین برای ترخیص کالاهایی مانند دانه‌های کشاورزی یا بذرهای گیاهی نیازمند مجوز قرنطینه گیاهی خواهید بود. البته برخی از این کالاهای گیاهی ریسک کمی دارند و در زمان ورود نیازی به دریافت مجوز مربوطه نخواهند داشت. در فرآیند گرفتن مجوز قرنطینه اگر هر گونه آلودگی توسط بازرسان تشخیص داده و صاحب کالا نتواند برای از بین بردن آن اقدامی نکند، کالا توسط گمرک مرجوع یا نابود می‌شود.

مجوز بهداشت

وورد کالاهای آرایشی، بهداشتی یا خوارکی نیاز به ارائه مجوز بهداشت دارد که شما به عنوان ترخیصکار، حق‌العملکار و یا صاحب کالا باید برای گرفتن آن از سازمان مربوطه اقدام کنید. برای دریافت مجوز بهداشت به اسناد و مدارک کالا و گاهی نمونه‌هایی ازکالای مربوطه نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که اطلاعاتی مثل تاریخ تولید، تاریخ انقضا و ترکیبات سازنده بر روی کالا ثبت شده باشد و کالا نیز باید از ضوابط استاندار ملی ایران تبعیت نماید.

مجوز ارشاد

ماشین آلات چاپ و محصولات چاپی نیاز به این مجوز برای ارائه به سازمان مربوطه دارند. بعضی از این کالاها نو هستند و نیازی به بازرسی ندارند اما بعضی دیگر علاوه بر اخذ مجوز باید به خوبی توسط ماموران گمرک بازرسی شوند.

مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

برای ترخیص اسباب‌بازی‌های وارداتی و کالاهایی مانند آن‌ها نیاز به اخذ مجوز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله سازمان‌های دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است که تحت نظارت این سازمان فعالیت می‌کند.

مجوز ارتباطات و مخابرات

برای انجام فرآیند ترخیص کالا به مجوزهای مختلفی نیاز دارید که یکی از آن‌ها مجوز ارتباطات و مخابرات ایران است. تجهیزات مخابراتی و رایویی و کنترل کننده دستگاهها و تجهیزات ناوبری از کالاهایی هستند که شامل مجوز ارتباطات و مخابرات ایران می‌شود.

مجوز سازمان اتمی

برای ترخیص کالاهایی مانند قراضه و ضایعات چدن، فولاد، فلزات مس، آلومینیوم، نیکل، سرب، قلع و روی، ترخیص ماشین‌های مجهز به لیزر، دستگاه گیرنده و فرستنده تلفن همراه، لامپ‌های فرابنفش، دستگاه لیزر پزشکی و دندانپزشکی، رادیوگرافی و دستگاه ایکس ری نیاز به دریافت مجوز سازمان انرژی اتمی خواهید داشت. گاهی در ترخیص بعضی از کالاهای این گروه که پرخطرتر هستند علاوه بر گرفتن این مجوز نیاز به مجوز ورود و ترانزیت کالا نیز خواهید داشت.

مجوز جهاد کشاورزی

در ترخیص کالاهایی مثل گندم، جو، ذرت، انواع میوه‌ها و سبزیجات به دریافت و ارائه مجوز جهاد کشاورزی نیاز خواهید داشت.

مجوز میراث فرهنگی

از جمله دیگر مجوزهایی که ممکن است برای ترخیص کالا با توجه به نوع محموله تجاری خود به دریافت آن نیاز داشته باشید مجوز میراث فرهنگی است. برای واردات هر نوع کالایی که ارتباطی با هنر و فرهنگ باستانی ایران داشته باشد باید در هنگام ترخیص آن از گمرک برای دریافت مجوز میراث فرهنگی اقدام نمایند. اشیاء ساخت دست که از استخوان و یا صدف ساخته شده اند، صنایع دستی طلاکوبی شده، مبل های آهنگری سنتی، صنایع دستی مینا کاری شده، صنایع دستی ورشو، صنایع دستی فیروزه کوبی شده، جاجیم، صنایع دستی قلم زنی شده، صنایع دستی مرصع، صنایع دستی سفالی، صنایع دستی که با عقیق بر روی آن ها کار شده و صنایع دستی که با ملیله بر روی آن ها کار شده از جمله کالاهایی که برای ترخیص آن ها از گمرک نیاز به دریافت مجوز میراث فرهنگی نیاز دارید.

 

سریع‌ترین راه اطلاع از مجوزهای لازم برای واردات کالا چیست؟

اهالی تجارت تا به امروز برای یافتن اطلاعات مهم تجاری کالای وارداتی خود مثل تعرفه کالا، ارزش‌های گمرکی، مجوزهای ترخیص، اولویت‌های کالایی، مجاز بودن یا نبودن واردات کالا، تخصیص ارز و سایر ضوابط تجاری کالا نیاز به مراجعه حضوری و استعلام از گمرکات، جستجو در کتاب حجیم و سنگین مقررات واردات و صادرات مربوط به همان سال، استفاده از برخی سامانه‌های رسمی کشور که پیچیدگی‌خای خاص خود را دارد یا بررسی از طریق از سایر بازرگانان و کارشناسان گمرکی بوده‌اند. امروزه تجیار با استفاده تکنولوژی روز و تیمی مجرب از بازرگانان و کارشناسان گمرکی با سابقه درخشان موفق به ایجاد ابزاری کاربردی در این زمینه شده‌اند تا فرآیند پیچیده و زمانبر یافتن تعرفه و اطلاعات مهم کالای وارداتی خود را تنها با جستجوی نام کالا در کم‌ترین زمان ممکن به صورت شفاف و به صورت تجمیع شده دریافت کنند. این دسترسی سریع و آسان به تعرفه کالا و بقیه اطلاعات آن در موجب صرف‌جویی در زمان و رفع پیچیدگی‌های این پروسه شده است.

 

راهنمای استفاده از تجیار برای اطلاع از مجوزهای وارداتی 

استفاده از جستجوگر هوشمند تعرفه در تجیار بسیار ساده و آسان و در عین حال سریع است. کافیست در تجیار  ثبت‌نام کنید و وارد صفحه تعرفه‌های گمرکی شوید. در نواری که پیش روی شما ظاهر می‌شود فقط نام کالای مورد نظر را وارد و گزینه جستجو را بزنید. پس از چند لحظه به تمامی اطلاعات تجاری لازم متعلق به کالای خود از جمله  کد تعرفه کالای وارداتی، تمامی مجوزهای ترخیص، گروه کالایی، ارزش گمرکی و ضوابط تجاری به صورت یک جا و جامع دسترسی خواهید داشت. برای دسترسی به سرویس جستجوی هوشمند تعرفه کالا هم اکنون ثبت‌نام کنید.

 

 

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!