ارزش گمرکی

چگونه ارزش گمرکی کالای خود را پیدا کنیم؟

چگونه ارزش گمرکی کالای خود را پیدا کنیم؟

 

بازرگانی در سطح جهانی و بین‌المللی چالش و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و تاجران برای آن که بتوانند به صورت درست و قانونی صادرات یا واردات کالا انجام دهند باید با ابعاد مختلف آن آشنا باشند. ارزش گمرکی کالا از جمله مفاهیمی است که تمامی بازرگانان باید درک صحیحی از همه جنبه‌های آن داشته باشند تا بتوانند چگونگی عملکرد آن را در امور گمرکی متوجه شوند. به همین خاطر است که در این مقاله در تجیار می‌خواهیم به این موضوعی نگاهی عمیق و متفاوت داشته باشیم و پس از آن راهی آسان و سریع را برای یافتن ارزش گمرکی کالای تجاری به شما معرفی خواهیم کرد. بنابراین تا پایان این مطلب با تجیار همراه باشید.

زمانی که یک معامله تجاری انجام می‌شود، هزینه‌های گوناگونی برای رسیدن صحیح و سالم  کالا از مبداً به مقصد و اجرای روندهای قانونی آن در گمرک صرف خواهد شد. ارزش گمرکی کالا به همین هزینه‌های خرج شده در طول این فرآیند بستگی دارد و طبق قانون صاحب کالا موظف است این مبلغ را به گمرک پرداخت کند. از سوی دیگر می‌توان گفت ارزش گمرکی کالا از جمله مفاهیمی است که در واردات و صادرات کالا کاربرد دارد و بازرگانان باید با اجزای مختلف آن آشنا باشند تا بتوانند یک برنامه‌ریزی مالی صحیح داشته باشند. عوامل فراوانی مانند کیفیت کالا، کشور محل تولید، کشور مبداً و مقصد کالا از مواردی هستند که بر میزان ارزش گمرکی کالا اثر می‌گذارند. ارزش کالا را در گمرک ایران با یک کد چهار رقمی مشخص می‌کنند و هر کد منحصر به فرد متعلق به یک کالای خاص است. 

 

ارزش گمرکی کالای وارداتی

برای تعیین ارزش کالای وارداتی می‌بایست هزینه‌هایی مانند بهای سیف (بهای خرید در مبداْ + هزینه حمل و نقل و باربری + بیمه)، هزینه‌های مربوط به افتتاح یا واریز بروات اسنادی، امتیاز یا حق استفاده از علامت بازرگانی، حقوق مربوط به کالا، هزینه‌های مربوط به کالا تا وقتی که بار به گمرک می‌رسد، سود بازرگانی و تعرفه‌های گمرکی را در نظر بگیرید. اگر بخواهید ارزش گمرکی کالای وارداتی را محاسبه کنید، می‌بایست به قیمت‌ کالا در بازارهای بین‌المللی نیز توجه داشته باشید. در حقیقت ارزش گمرکی کالای وارداتی شامل تمامی هزینه‌ها، عوارض و مالیات‌هایی می‌شود که برای حمل کالا از راه گمرک پرداخت خواهد شد. خوب است بدانید گاهی اوقات برای تعیین ارزش گمرکی کالای وارداتی باید مدارکی مانند فاکتور خرید، بیمه‌نامه، حمل و نقل و گواهی‌های دیگر را به گمرک یا سایر مراجع ارائه کنید. هدف از تعیین ارزش گمرکی کالای وارداتی مشخص شدن قیمت کالا در بازار، معلوم شدن میزان مالیات کالا، تعیین مبلغ حقوق ورودی کالا، رفع تعهدات ارزی صاحب کالا در ازای ارزش محموله وارد شده، ارائه مدرکی معتبر برای تسهیلات ارزی، جلوگیری از گران فروشی و مفاسد اقتصادی، داشتن آماری صحیح از فرآیند و مقدار واردات کالا در نتیجه گردش مالی آن و همچنین ممانعت از بیش‌اظهاری یا کم‌اظهاری کالا در روند ترخیص محموله تجاری است.

سریع‌ترین راه تعیین ارزش گمرکی کالای وارداتی

تا به امروز برای جستجوی ارزش کالاهای وارداتی یک سامانه به نام سامانه TSC وجود داشته که ارزش کالا را براساس کد تعرفه مورد نظر در یک فایل اکسل به شما تحویل می‌دهد. سامانه tsc با اختصاص یک کد 4 رقمی به کالا ارزش هر واحد از آن را مشخص می‌کند که شما با جستجوی این شناسه ارزش tsc به ارزش گمرکی کالا دست خواهید یافت و وظیفه کارشناس دفتر تعیین ارزش در گمرک بررسی تغییرات قیمتی خواهد بود. در کنار این روش قدیمی یافتن ارزش و تعرفه گمرکی کالاهای تجاری استفاده از جستجوگر حرفه‌ای ارزش‌های گمرکی تجیار این روزها در بین بازرگانان بسیار رایج و پرطرفدار است. سیستم جستجوی هوشمند و پرسرعت استعلام ارزش گمرکی کالا در تجیار تعیین ارزش tsc را برای بازرگانان به یک کار ساده و بی‌دردسر تبدیل کرده است. در تجیار بازرگانان می‌توانند تنها با وارد کردن نام کالا بدون نیاز به کد تعرفه یا هر چیز دیگر به دقیق‌ترین ارزش‌ها و مشخصات فنی در کم‌ترین زمان ممکن بدون هیچ مشکلی مانند کندی سرعت با قطعی سیستم دست پیدا کنند.

 

ارزش گمرکی کالای صادراتی

هر زمان در گمرک فرآیند صادرات کالا انجام می‌شود، هزینه‌های گوناگونی صرف خواهد شد. به همین خاطر است که کارکنان گمرک بر اساس قیمت فروش کالا در بازارهای جهان و بین‌المللی، ارزش گمرکی کالاهای صادراتی را تعیین می‌کنند تا مقدار مالیات و عوارض از این راه مشخص شود. ناگفته نماند گاهی ارزش کالای صادراتی در داخل و خارج کشور با یکدیگر تفاوت دارند. در این مواقع ممکن است صادرکنندگان و کارشناس‌های گمرک بر سر ارزش واقعی کالا با یکدیگر به بحث می‌نشینند تا از هر گونه اختلاف جلوگیری کنند. برای آن که درک بهتری از مفهوم ارزش صادراتی کالا و روش‌های ارزش‌گذاری کالای صادراتی داشته باشیم، می‌بایست ابتدا اهداف انجام این کار را بررسی کنیم. از جمله هدف‌های مورد نظر برای ارزش‌‌گذاری کالای صادراتی تسهیلات بانکی است. زمانی که صاحب کالا قصد دارد تسهیلات بانکی برای صادرات دریافت کند، کد ارزش گمرکی کالای خود را به بانک ارائه خواهد کرد.  از دیگر منظورهای ارزش‌گذاری کالای صادراتی می‌توان به دریافت جایزه‌های صادراتی گوناگون با توجه به ارزش محموله تجاری، اخذ رایانه‌های صادراتی، انجام صادرات در برابر واردات به میزان ارزش محموله صادراتی و صادرات در برابر تعهد ارزی به ارزش محموله صادراتی اشاره کرد.

 

سریع‌ترین راه تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی

صادرکنندگانی که با تجیار و ابزارهای آن کار می‌کنند برای انجام کارهای گمرکی مانند تعیین ارزش کالای صادراتی خود نیازی به مراجعه حضوری به گمرک‌ها ندارند و کندی‌های سامانه‌های رسمی تجاری نیز وقت آنها را تلف نخواهد کرد. کاربران تجیار تنها با جستجوی نام کالای خود فقط در چند ثانیه به تمامی ارزش‌های صادراتی و مصوبه‌های مربوط به آن دست پیدا می‌کنند.

 

پرسش‌های متداول

  1. ارزش گمرکی کالا چیست؟
  2. ارزش گمرکی کالا به چه عواملی بستگی دارد؟
  3. ارزش گمرکی کالای وارداتی چگونه تعیین می شود؟
  4. ارزش گمرکی کالای صادراتی چگونه تعیین می شود؟
  5. سریع‌ترین راه تعیین ارزش گمرکی کالای صادراتی چیست؟
  6. سریع‌ترین راه تعیین ارزش گمرکی کالای وارداتی چیست؟

 

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!