ارزش گمرکی

تعیین ارزش کالاهای وارداتی تنها در چند ثانیه

تعیین ارزش کالاهای وارداتی تنها در چند ثانیه

 

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین کارهایی که بازرگانان در فرآیندهای گمرکی کالاها انجام می‌دهند، تعیین و استعلام ارزش گمرکی کالاهاست. همان طور که می‌دانید تعیین ارزش کالای وارداتی باید طوری انجام شود که بازرگانان به سود خوبی برسند و در کنار این کالا نیز با ارزش واقعی خودش در بازار عرضه شود. به همین دلیل است که کارشناس‌های حرفه‌ای و کاربلد فراوانی در زمینه ارزش گذاری و محاسبه ارزش های گمرکی فعالیت می‌کنند و پیچ و خم این کار را به خوبی می‌شناسند. با وجود همه این‌ها قبل از هر چیزی ابتدا باید ارزش گمرکی کالا یا همان ارزش های tsc متعلق به کالاهای وارداتی را تعریف کنیم، پس از آن روش‌های یافتن ارزش گمرکی را مرور و در پایان سریع‌ترین راه پیدا کردن آن را به شما معرفی خواهیم کرد.
 

ارزش گمرکی چیست؟

ارزش گمرکی کالا (customs valuation) از جمله چیزهایی است که هر بازرگانی باید تعریف دقیق و درستی از آن داشته باشد، تا بتواند کاربرد و عملکرد آن را به خوبی درک کند. هر نوع هزینه‌ای که یک کالا از تولید تا رسیدن به مقصد صرف می‌کند ارزش گمرکی کالا یا همان ارزش تی اس سی آن است که توسط صاحب کالا پرداخت خواهد شد. جالب است بدانید ارزش گمرکی کالا هزینه خرید در مبدا، هزینه های حمل و نقل، هزینه های بیمه، هزینه های مربوط به افتتاح حساب و حتی نوع بسته بندی را شامل می شود. همچنین ارزش کالا می تواند به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، کشور محل تولید، مبدا و مقصد کالا بستگی داشته باشد.
 

ارزش گمرکی کالا چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه ارزش کالا در گمرک کار افراد عادی نیست. برای تعیین ارزش های tsc کالاهای تجاری باید از افراد متخصص درخواست کمک کنیم. چرا که اگر هر گونه اشتباه در تعیین ارزش کالا پیش بیاید، مشکلات متعددی در روند انجام تشریفات گمرکی به وجود خواهد آمد. کارشناس‌های گمرک برای تعیین ارزش کالا عواملی مانند بهای سیف، هزینه‌های مربوط به بروات، سود بازرگانی، نرخ ارز و تعرفه گمرکی را در نظر می‌گیرند.


اسناد تعیین‌کننده ارزش گمرکی کالا کدامند؟

برخی از اسنادهای گمرکی نیز در تعیین ارزش کالای وارداتی نقش بسیار پررنگی دارند. گواهی مبداً و فاکتور خرید از جمله این اسناد هستند که زمان تحویل کالاهای وارداتی باید همراه داشته باشید تا به گمرک ارائه کنید. در واقع گمرک با دریافت این اسناد می‌تواند کالا را به شما تحویل دهد. قیمت‌ و نرخ‌هایی که در گمرک‌های کشور وجود دارد ارزش گمرکی کالا را مشخص و هریک از این ارزش‌ها در گمرک‌های اجرایی ارزش گمرکی کالا را تعیین می‌کند. لازم است بدانید حقوق ورودی برخی کالاهای وارداتی براساس ارزشی که خود کالا دارد معلوم می‌شود. اگر کالا ارزش کمی داشته باشد، حقوق ورودی کمی نیز پرداخت خواهید کرد. به همین خاطر است که بایستی ارزش کالای ورودی تعیین و پس از آن حقوق ورودی پرداخت شود. از سوی دیگر کالاهایی که ارزش گمرکی بالایی دارند، ارزش حقیقی بیشتری نیز خواهند داشت. گمرک براساس فاکتور خرید که صاحب کالا ارائه خواهد کرد، ارزش کالا را مشخص و واردکننده موظف است آن را پرداخت کند. بنابراین بهتر است به ارزش کالا دقت فراوانی داشته باشید و فاکتور خرید خود را به درستی بررسی کنید. اگر گمرک مغایرتی در نرخ فاکتور نرخ اصلی بیاید، شما به عنوان صاحب کالا جریمه خواهید شد که موجب تلف شدن انرژی و سرمایه شما خواهد شد.

 

چگونه ارزش گمرکی کالای وارداتی خود را پیدا کنیم؟

تا به امروز برای جستجوی ارزش کالاهای وارداتی یک سامانه به نام سامانه TSC وجود داشته که ارزش کالا را براساس کد تعرفه مورد نظر در یک فایل اکسل به شما تحویل می‌دهد. سامانه tsc با اختصاص یک کد 4 رقمی به کالا ارزش هر واحد از آن را مشخص می‌کند که شما با جستجوی این شناسه ارزش tsc به ارزش گمرکی کالا دست خواهید یافت و وظیفه کارشناس دفتر تعیین ارزش در گمرک بررسی تغییرات قیمتی خواهد بود.
 

سریع‌ترین راه یافتن ارزش گمرکی کالای وارداتی چیست؟

در کنار روش قدیمی یافتن ارزش و تعرفه گمرکی کالاهای تجاری استفاده از جستجوگر حرفه‌ای ارزش‌های گمرکی تجیار این روزها در بین بازرگانان بسیار رایج و پرطرفدار است. سیستم جستجوی هوشمند و پرسرعت استعلام ارزش گمرکی کالا در تجیار تعیین ارزش tsc را برای بازرگانان به یک کار ساده و بی‌دردسر تبدیل کرده است. در تجیار بازرگانان می‌توانند تنها با وارد کردن نام کالا بدون نیاز به کد تعرفه یا هر چیز دیگر به دقیق‌ترین ارزش‌ها و مشخصات فنی در کم‌ترین زمان ممکن بدون هیچ مشکلی مانند کندی سرعت با قطعی سیستم دست پیدا کنند.

پرسش‌های متداول

 

ثبت نظر

با گوش جان شنونده نظر شما بازرگان محترم هستیم!